KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
737freak
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 67
Joined: 05 Apr 2015, 20:28

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 737freak »

Voor zover ik weet hebben de -800's en -900's een economische levensduur van zo'n 25 jaar. Oftewel, de oudste serie (BXA, etc) kan nog een paar jaar mee en dan zullen ze uitgefaseerd worden. Wellicht dat ze deze oudste machines vanwege Corona nu eerder gaan uitfaseren, maar ze hebben nu wat leven in zich.
User avatar
Fiets
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 269
Joined: 09 Dec 2008, 10:37
Type of spotter: S5F2
Subscriber Scramble Magazine: No!
Location: Schiphol/Hoofddorp

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Fiets »

737freak wrote: 16 Nov 2020, 22:54 Voor zover ik weet hebben de -800's en -900's een economische levensduur van zo'n 25 jaar. Oftewel, de oudste serie (BXA, etc) kan nog een paar jaar mee en dan zullen ze uitgefaseerd worden. Wellicht dat ze deze oudste machines vanwege Corona nu eerder gaan uitfaseren, maar ze hebben nu wat leven in zich.
Leeftijd is niet de enige factor ... de oudste 737's (BXA t/m BXI) zijn eigendom, de rest is bijna allemaal financial of operational lease. Een lease contract opzeggen gaat gepaard met flinke kosten, voor een toestel in eigendom betaal je geen grote leasebedragen en vaak zijn ze ook al een aardig afgeschreven in de boekhouding. Een toestel in eigendom van 20 jaar oud is voordeliger in de boekhouding. Aan de andere kant, als je er vanaf wilt, heb je ook niet met boetes te maken.
Rgds/Henk
HV-EIN
Posts: 21
Joined: 14 Aug 2013, 20:46

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by HV-EIN »

Bedankt voor de verhelderende antwoorden!
Inkjet
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 242
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Bennie wrote: 16 Nov 2020, 17:07
B737 is KLM vloot, E190 is KLC vloot. Klinkt misschien gek, maar dit zijn 2 verschillende clubs met o.a. een eigen Air Operator Certificate en een eigen CAO.
Toch is eerder in deze draad gemeld dat de nieuwe Embraers ook enkele 737-700's zouden vervangen, zodra de lease van deze toestellen afloopt.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 338
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

KLM kondigde eerder al aan dat de Boeing 737-800’s dezelfde stoelen zouden krijgen als de Embraer 195-E2. Enkele toestellen zijn reeds omgebouwd. Nu is aangekondigd dat ook een aanzienlijk deel van de Embraer 190’s, die overigens worden gevlogen door dochtermaatschappij KLM Cityhopper, de slanke en lichte stoelen krijgen.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... raer-vloot

Volgens dit artikel zijn er al enkele 737-800s omgebouwd met de Recaro SL3710/BL3710 stoelen, weet iemand hier iets van?

Ik weet dat de 4 nieuw bestelde 737-800s andere stoelen hebben maar dat valt naar mijn inzien niet onder ombouwen.
User avatar
niekkie
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 429
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel
Location: Amsterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

kan iemand bevestigen dat binnenkort cargolux voor KLM naar Miami en Bogota Enz vliegt. en KLM/Martinair een toestel naar Jakarta stuurt??
Gr Niek
76-er
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 992
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Ja. Grote beurt PH-CKB.
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1787
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Location: hangmatje

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by streep »

LX-OCV Will do 8 roundtrips Miami and Bogotá
Inkjet
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 242
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Biem wrote: 19 Nov 2020, 13:42 Ik weet dat de 4 nieuw bestelde 737-800s andere stoelen hebben maar dat valt naar mijn inzien niet onder ombouwen.
Het lijkt erop dat het gaat om de 737-800's (behalve de vier nieuwe) de 737-900's en de nieuwe Embraer 195's.
https://economyclassandbeyond.boardinga ... -aircraft/
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 338
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

Inkjet wrote: 21 Nov 2020, 14:12
Biem wrote: 19 Nov 2020, 13:42 Ik weet dat de 4 nieuw bestelde 737-800s andere stoelen hebben maar dat valt naar mijn inzien niet onder ombouwen.
Het lijkt erop dat het gaat om de 737-800's (behalve de vier nieuwe) de 737-900's en de nieuwe Embraer 195's.
https://economyclassandbeyond.boardinga ... -aircraft/
Ja dat snap ik, maar volgens mijn quote van Luchtvaartnieuws zouden er al toestellen zijn omgebouwd op dit moment.
User avatar
747classic
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 201
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Toch nog in 2020 geproduceerd : PH-BVV , Everett, fuel dock, 27 November 2020
" Nationaal Park Cocos Eiland / Cocos Island National Park "

Image

Original uploaded door Matt Cawby op zijn Nov 27 Paine Field Blog : http://kpae.blogspot.com/2020/11/paine- ... er-27.html
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 338
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

747classic wrote: 28 Nov 2020, 07:37 Toch nog in 2020 geproduceerd : PH-BVV , Everett, fuel dock, 27 November 2020
" Nationaal Park Cocos Eiland / Cocos Island National Park "

Image

Original uploaded door Matt Cawby op zijn Nov 27 Paine Field Blog : http://kpae.blogspot.com/2020/11/paine- ... er-27.html
Mooie foto's! Cocos Island National Park, mooie naam! Enig idee of en wanneer de eerste vluchten en aflevering is?
User avatar
747classic
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 201
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Biem wrote: 28 Nov 2020, 14:10
Mooie foto's! Cocos Island National Park, mooie naam! Enig idee of en wanneer de eerste vluchten en aflevering is?
De komende dagen zal waarschijnlijk de eerste (B1) vlucht plaatsvinden, aangezien de decoratie al voltooid is en de laatste brandstofsysteem druk- en lektesten bijna klaar zijn (op het fuel dock).
Over de aflevering (of eventuele "storage") is nog niets bekend.

Voorlopige vliegtuig gegevens (1 bron) : L/N 1681 C/N 66888 B777-300ER PH-BVV KLM ROYAL DUTCH AIRLINES (WE572 ?)
Opmerking : De Boeing customer code (KLM = "06") wordt zowel intern als extern niet meer gebruikt bij nieuwe Boeing vliegtuigen.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
HV-EIN
Posts: 21
Joined: 14 Aug 2013, 20:46

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by HV-EIN »

Aangezien de PH-BKH en BKI nog steeds in South Carolina staan (eerste vluchten zijn al dit voorjaar gemaakt), is het denk ik verstandig om er rekening mee te houden dat ook deze delivery nog even kan duren.

Voor 78X info zie: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... dit#gid=19
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 338
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

HV-EIN wrote: 30 Nov 2020, 10:21 Aangezien de PH-BKH en BKI nog steeds in South Carolina staan (eerste vluchten zijn al dit voorjaar gemaakt), is het denk ik verstandig om er rekening mee te houden dat ook deze delivery nog even kan duren.

Voor 78X info zie: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... dit#gid=19
Volgens die bron is de PH-BKK ook al bezig aan de final assembly.
Post Reply