Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1800
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Location: hangmatje

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by streep »

B767-300ER wrote:Is het juist niet zo dat met minder groei uitfaseren meer wenselijk wordt?
Overigens gaat dit over de KLM, staat in verkeerde topic :wink:
Minder groei = groter worden (langzaam)
uitfaseren = kleiner worden

Uitfaseren om nieuwe vliegtuigen te introduceren betekend VEEL geld investeren.
Omdat de brandstof prijzen nu weer lager zijn, is het niet zo dringend om een bijna afbetaalde 20 jaar oude 744 in te ruilen voor een 773.. met top hypotheek.

Nu terug naar de MAC.
MP had dit probleem echter ook een beetje.....
De keuze om hun 767s te vernieuwen door nieuwere vliegtuigen.
Echter konden zij echter echt niet verder met hun 767s omdat ze echt op waren.
Terwijl KLM voorlopig nog gewoon met hun 744s door kan.


Streep
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Ik zie dat ik mezelf wat ongelukkig heb geformuleerd. :wink:
Ik bedoelde eigenlijk niet minder groei, maar krimp. Volgens mij zet KLM namelijk minder capaciteit in momenteel, terwijl de beschikbare capaciteit wel gegroeid is.... In dat opzicht lijkt me uitfaseren juist wel wenselijk.. dat was de manier waarop ik mijn post bedoelde :d

En over MP, of de MCG en MCH of de nu ook te koop staande MCL, MCI en MCM echt op zijn weet ik niet.De meningen zijn daarover mi erg verdeeld. Daarbij zijn de 763's van MP net zo oud als de gemiddeldeleeftijd van een 744 van de KLM
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5287
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble Magazine: Hurricane
Location: EHVB

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Hurricane »

B767-300ER wrote:En over MP, of de MCG en MCH of de nu ook te koop staande MCL, MCI en MCM echt op zijn weet ik niet.De meningen zijn daarover mi erg verdeeld. Daarbij zijn de 763's van MP net zo oud als de gemiddeldeleeftijd van een 744 van de KLM
De leeftijd maakt, in dit geval, niets uit; het gaat (bij de MCG/MCH zeker) om het aantal frame uren, daarvan was de max bereikt dus dan houd het (letterlijk) op. Samengevat is de 767 is dus intensiever gebruikt dan de 747, vandaar dat de 767 inmiddels op de 'sale lijst' staan en de 747's nog niet.

Adios, H.
Groeten,
Ron
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Hurricane wrote:
B767-300ER wrote:En over MP, of de MCG en MCH of de nu ook te koop staande MCL, MCI en MCM echt op zijn weet ik niet.De meningen zijn daarover mi erg verdeeld. Daarbij zijn de 763's van MP net zo oud als de gemiddeldeleeftijd van een 744 van de KLM
De leeftijd maakt, in dit geval, niets uit; het gaat (bij de MCG/MCH zeker) om het aantal frame uren, daarvan was de max bereikt dus dan houd het (letterlijk) op. Samengevat is de 767 is dus intensiever gebruikt dan de 747, vandaar dat de 767 inmiddels op de 'sale lijst' staan en de 747's nog niet.

Adios, H.
Oke, das duidelijk. Maar het aantal frame-uren waren door Boeing voor zowel de MCG als MCH nog verlengd (uit mijn hoofd van 100.000 naar 110.000) EN deze 2 kisten zaten nog niet aan de 110000 hrs.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1800
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Location: hangmatje

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by streep »

Verschillende 744s van dee KLM zijn inmiddels ook al over de 100000 hrs heen, alleen de 744 heeft een langere levensduur dan de 767.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5848
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

B767-300ER wrote:Oke, das duidelijk. Maar het aantal frame-uren waren door Boeing voor zowel de MCG als MCH nog verlengd (uit mijn hoofd van 100.000 naar 110.000) EN deze 2 kisten zaten nog niet aan de 110000 hrs.
Maar dan kom je wel terug op de samenwerking met de KLM. Een aantal routes van Martinair zijn overgegaan naar KLM. Die kan het met nieuwer (lees: goedkoper) materieel doen en daardoor kunnen de oudste types de (gecombineerde) vloot verlaten. KLM zelf krimpt daarmee niet in, KLM/Martinair wel. Dat de kisten dan nog enige vlieguren over hebben doet dan niet echt meer terzake natuurlijk. Dat heeft voor Martinair weinig waarde en voor een eventuele koper al helemaal niet op dit moment.

Erwin
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1014
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

..........................
Last edited by 76-er on 15 Sep 2010, 22:28, edited 1 time in total.
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 859
Joined: 03 May 2007, 07:40

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Gonzo »

Martinair is wel erg druk bezig om zo snel mogelijk van de 767's af te komen. Binnen Martinair gaat het verhaal dat Paul Gregorowitsch zelf naar AF is gegaan aangezien zij enkele A330's op non actief hebben staan / gaan staan. Echter het verzoek om deze te mogen overnemen is afgewezen. Als dit klopt is MP dus echt hard aan het werk om zo snel mogelijk van de 767's af te komen.

Om dan nog even te speculeren, aan iemand van MP gevraag of MP ooit weer op Europa gaat vliegen in de toekomst, kreeg ik een heel kort en krachtig antwoord, dat zie je over 2 jaar??? :?
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

ehusmann wrote: Maar dan kom je wel terug op de samenwerking met de KLM. Een aantal routes van Martinair zijn overgegaan naar KLM. Die kan het met nieuwer (lees: goedkoper) materieel doen en daardoor kunnen de oudste types de (gecombineerde) vloot verlaten. KLM zelf krimpt daarmee niet in, KLM/Martinair wel.
Welke 76 routes van MP worden er nu niet meer door MP maar door de KL gevlogen dan? Ik kan er geen 1 bedenken. Naar mijn idee heeft Martinair juist routes overgenomen van de KLM. Naja 1 maar dan. KLM is getopt met AUA en MP heeft de frequentie daar naartoe verhoogd naar een bijna dagelijkse vlucht. Of zit ik nu heel fout/lig te slapen?
philbrands wrote:Martinair is wel erg druk bezig om zo snel mogelijk van de 767's af te komen. Binnen Martinair gaat het verhaal dat Paul Gregorowitsch zelf naar AF is gegaan aangezien zij enkele A330's op non actief hebben staan / gaan staan. Echter het verzoek om deze te mogen overnemen is afgewezen. Als dit klopt is MP dus echt hard aan het werk om zo snel mogelijk van de 767's af te komen.
Apart, lijkt mij dat er "binnen een groep" capacitiet op een zo goed mogelijke manier wordt ingezet.
philbrands wrote: Om dan nog even te speculeren, aan iemand van MP gevraag of MP ooit weer op Europa gaat vliegen in de toekomst, kreeg ik een heel kort en krachtig antwoord, dat zie je over 2 jaar??? :?
Ik denk dat beantwoorder daarmee heeft bedoeld dat over 2 jaar volledig duidelijk is wat MP haar rol gaat worden/dan is binnen de AF/KLM groep in combinatie met Trans.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5848
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

B767-300ER wrote:
ehusmann wrote: Maar dan kom je wel terug op de samenwerking met de KLM. Een aantal routes van Martinair zijn overgegaan naar KLM. Die kan het met nieuwer (lees: goedkoper) materieel doen en daardoor kunnen de oudste types de (gecombineerde) vloot verlaten. KLM zelf krimpt daarmee niet in, KLM/Martinair wel.
Welke 76 routes van MP worden er nu niet meer door MP maar door de KL gevlogen dan? Ik kan er geen 1 bedenken. Naar mijn idee heeft Martinair juist routes overgenomen van de KLM. Naja 1 maar dan. KLM is getopt met AUA en MP heeft de frequentie daar naartoe verhoogd naar een bijna dagelijkse vlucht. Of zit ik nu heel fout/lig te slapen?
Martinair heeft, bij mijn weten, alle routes naar Noord Amerika (Canada en USA) opgegeven op Orlando na geloof ik. Misschien zijn die niet één op één vervangen door diensten van de KLM, maar ongetwijfeld wel met het idee dat de meeste passagiers die vroeger met Martinair zouden zijn gevlogen, nu door de KLM kunnen worden vervoerd.

Erwin
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

ehusmann wrote:
B767-300ER wrote:
ehusmann wrote: Maar dan kom je wel terug op de samenwerking met de KLM. Een aantal routes van Martinair zijn overgegaan naar KLM. Die kan het met nieuwer (lees: goedkoper) materieel doen en daardoor kunnen de oudste types de (gecombineerde) vloot verlaten. KLM zelf krimpt daarmee niet in, KLM/Martinair wel.
Welke 76 routes van MP worden er nu niet meer door MP maar door de KL gevlogen dan? Ik kan er geen 1 bedenken. Naar mijn idee heeft Martinair juist routes overgenomen van de KLM. Naja 1 maar dan. KLM is getopt met AUA en MP heeft de frequentie daar naartoe verhoogd naar een bijna dagelijkse vlucht. Of zit ik nu heel fout/lig te slapen?
Martinair heeft, bij mijn weten, alle routes naar Noord Amerika (Canada en USA) opgegeven op Orlando na geloof ik. Misschien zijn die niet één op één vervangen door diensten van de KLM, maar ongetwijfeld wel met het idee dat de meeste passagiers die vroeger met Martinair zouden zijn gevlogen, nu door de KLM kunnen worden vervoerd.

Erwin
Het staken van de 2 Canada routes was al (ver) voordat de 100% overname van MP door KLM defintief was en was puur een bezettingsgraadkwestie. Bij mijn weten staakte MP deze routes reeds al in maart 2008, en was de 100% overname op 1 jan 2009 een feit.
Miami is wel na die tijd opgeheven, maar wordt nu niet door KLM aangevlogen. Orlando is toegevoegd in okt 2009
All times are local times!

Regards, N.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1014
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

.....................
Last edited by 76-er on 15 Sep 2010, 22:29, edited 2 times in total.
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5287
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble Magazine: Hurricane
Location: EHVB

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Hurricane »

76-er wrote:Het probleem met Canada was het gebrek aan een Open Skies deal. Ieder jaar vroeg MP bij de Candase overheid 'scheduled airline' status aan, wat iedere keer onder druk van o.a. Air Canada en Air Transat werd afgewezen. Zo bleef MP beperkt tot 'scheduled charter', wat de stoelen een stuk moeilijker verkoopbaar maakte. Nu heeft de EU wel een deal met de Canadezen, maar da's een jaar of 5 te laat.
[OFF-TOPIC]
:twisted: ; dit probleem ondervinden andere Airlines nu ook op AMS met dank aan AF/KLM (denk aan de AC vluchten op AMS)... [/OFF-TOPIC]

Adios, H.
Groeten,
Ron
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1014
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

.................
Last edited by 76-er on 15 Sep 2010, 22:29, edited 1 time in total.
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 859
Joined: 03 May 2007, 07:40

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Gonzo »

76-er wrote:Voor Canada gaat dat niet meer op, dat vorig jaar een Open Skies overeenkomst sloot met de EU. Dat AC nu wegblijft heeft er waarschijnlijk meer mee te maken dat ze in Star zitten en dus die hubs opzoeken.
Misschien een kans voor Martinair om dit weer op te pakken?
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
Post Reply