Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 277
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

De voormalige Martinair PH-MCF is nog steeds actief bij Iran Air (full cargo).

747-21AC, EP-ICD, Shanghai (PVG), 21 Juli 2021
Image

"Uploaded " door UPS Capt Ken Hoke op twitter, zie : https://twitter.com/AeroSavvy/status/14 ... 8717845505
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Nice. Is ook nog geen 2 jaar ouder dan de MPS. (88 vs 90)
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
RudiMD11
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 629
Joined: 25 Apr 2016, 22:53
Location: EHRD/RTM
Contact:

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by RudiMD11 »

Iemand enig idee wat de volgende vlucht voor MPS wordt?
RVG
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2798
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

RudiMD11 wrote: 07 Nov 2021, 12:09 Iemand enig idee wat de volgende vlucht voor MPS wordt?
09/11

STD 0830 MP6121 MIA
Gr Niek
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 20019
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

https://www.nt.nl/luchtvracht/2021/12/1 ... iegtuigen/
Koerswijziging: Air France/KLM koopt weer vrachtvliegtuigen

Luchtvaartgroep Air France-KLM heeft bij de Europese vliegtuigbouwer Airbus in totaal acht A350F’s besteld
om minder afhankelijk te zijn van de vrachtruimte op de intercontinentale passagiersvliegtuigen.

17 december 2021 10:44

De A350F’s, die een payload hebben van 110 ton,
zullen niet naar KLM Cargo gaan maar de kleine vrachtvloot versterken van Air France Cargo,
die momenteel bestaat uit twee B777F’s.

De nieuwe freighters moeten in Parijs ‘de vrachtcapaciteit vergroten’, heet het verder.

Ook de koopoptie van nog eens vier A350F’s zullen bij Air France Cargo belanden.

De grote vraag is dan ook nog steeds, of de vrachtvloot van KLM/Martinair Cargo ook versterking krijgt of wordt vervangen.

Die vloot bestaat momenteel uit drie twintig jaar oude B747-400ERF’s en een bejaarde B747-400BCF met bouwjaar 1989.

Indien Air France de twee B77F’s behoudt en de acht A350F’s ontvangt, heeft dat ook als gevolg –
indien KLM met hetzelfde aantal freighters blijft vliegen –
dat het zwaartepunt van de vrachtactiviteiten van AF-KLM niet meer op Schiphol ligt maar in Parijs.

Bestaansrecht

Dit voorjaar zei Adriaan den Heijer, de hoogste vrachtbaas van Air France-KLM,
nog tegenover deze krant dat hij geen grote vrachtorders verwachtte
en dat de luchtvrachtgroep vasthoudt aan de belly-strategie op vrachtgebied.

‘Het heeft voor de coronacrisis gewerkt, het werkt nu en ik denk dat het ook bestaansrecht heeft naar de toekomst toe.
We zullen continu bezig blijven dat model zo goed mogelijk te optimaliseren.
Betekent dit dat wij als Air France-KLM-Martinair zo meteen door de coronacrisis twintig freighters hebben?
Het antwoord daarop is nee.’

De bestelling van de A350F’s wijst echter in de richting van een koerswijziging aan de top van de holding.
Jarenlang was de strategie van het concern
om het vrachtvervoer te concentreren in de buikruimte van de passagiersvliegtuigen
en met de vrachtvliegtuigen niches, zoals het bloemenvervoer, te bedienen.

Daarom werd ook enkele jaren geleden de vrachtvloot van dochterbedrijf Martinair drastisch gereduceerd naar vier freighters.

Volgens vrachtanalisten is nu het besef doorgedrongen bij de holding,
dat vrachtvliegtuigen de komende jaren een grotere rol gaan spelen in de mondiale luchtvrachtmarkt,
dit door de coronacrisis en het zwakke herstel van het intercontinentaal passagiersvervoer.

Marktpositie

Daarnaast zien de airlines steeds meer nieuwe aanbieders verschijnen op de vrachtmarkt, zoals recent rederij CMA CGM,
dat bij Airbus ook A350F’s heeft besteld.

Daar komt ook nog eens de sterke vraag aan vrachtcapaciteit bij van het laatste jaar.

Dat lijkt de top van Air France-KLM er nu van te hebben overtuigd
dat de afhankelijkheid van de belly-capaciteit weleens kan leiden tot het verlies van marktaandelen
en dat extra freighters hard nodig zijn om de marktpositie te behouden.
Het is nog onduidelijk wanneer de A350’s zullen worden geleverd.
https://www.nt.nl/luchtvracht/2021/12/1 ... iegtuigen/
:roll: :loud: :|
Post Reply