Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
76-er
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 994
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

CKA stond in Jakarta voor een C-check en is momenteel op weg naar huis. MPS is er ook naartoe voor een D en wordt begin augustus terug verwacht. Nieuw verflaagje zou leuk zijn. ;)
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 612
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

Heeft iemand inzicht hoeveel uur en cycles de MPS op de teller heeft staan?
User avatar
Keith 747-400
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 34
Joined: 17 Jun 2020, 19:03
Type of spotter: Civil

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Keith 747-400 »

76-er wrote:CKA stond in Jakarta voor een C-check en is momenteel op weg naar huis. MPS is er ook naartoe voor een D en wordt begin augustus terug verwacht. Nieuw verflaagje zou leuk zijn. ;)
Ik vraag me af wanneer een nieuwe livery komt maar ik denk dat het niet meer gaat gebeuren omdat het maar een toestel is
Regards,Keith
mac
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 463
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Het kleurenschema van de jaren 90 mag van mij terugkomen. Stond prima op de 747 en 11.
76-er
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 994
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Keith 747-400 wrote:
76-er wrote:CKA stond in Jakarta voor een C-check en is momenteel op weg naar huis. MPS is er ook naartoe voor een D en wordt begin augustus terug verwacht. Nieuw verflaagje zou leuk zijn. ;)
Ik vraag me af wanneer een nieuwe livery komt maar ik denk dat het niet meer gaat gebeuren omdat het maar een toestel is
Eens in de zoveel jaar moet bij groot onderhoud alle verf er sws af vanwege inspectie van de romp. Een nieuwe livery zal er niet komen, al vond ik de 767 retrojet wel een pareltje.
Inkjet
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 243
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

PH-MPS is op de terugweg na onderhoud in CGK MP9162.
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 19457
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

https://www.nieuwsbladtransport.nl/coro ... martinair/
Martinair ‘zoekt alternatieve klanten’ bij betalingsproblemen KLM

JAARVERSLAG

Martinair
‘is genoodzaakt alternatieve klanten te zoeken als de financiële prestatie en liquiditeit van het moederbedrijf KLM’,
de enige klant,
‘gevolgen heeft voor de mogelijkheden om te opereren voor KLM’.

21 augustus 2020 11:53

Dat stelt de nieuwe topman Adriaan de Heijer van Martinair
in het deze week gedeponeerde jaarverslag over 2019 van de vrachtmaatschappij.

De ‘financiële de operationele afhankelijkheid’
van eigenaar KLM is momenteel de grote donkere wolk boven het voorbestaan van Martinair,
herhaalt ook de externe accountant van Martinair in de risico-paragraaf van de jaarrekening 2019.

Nettowinst

In dat boekjaar wist Martinair met de vier vrachtjumbo’s,
100 vrachtpiloten en het onderhoudsbedrijf Regional Jet Center
nog een mooi nettowinst van 15,2 miljoen euro (2018: 16,3 miljoen) te behalen op een omzet van 268,4 miljoen.

Daarvan kwam ruim 240 miljoen voor rekening van de vrachtvluchten voor KLM.
Geen slecht resultaat voor een bedrijf dat volgens de geruchtenmachine op Schiphol
geen lang leven beschoren zou zijn onder de paraplu van de KLM.

Volgens topman De Heijer is er voor een dergelijk doemscenario voorlopig geen aanleiding
als tenminste KLM, als enige klant, blijft betalen voor de vrachtvluchten.

Hij wijst er verder op dat onder meer
via het steunpakket van 3,4 miljard euro uit Den Haag en
kostenbesparingen de verwachting bij Martinair is
dat KLM zeker voor de komende 12 maanden aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen.

Of hij al op zoek is naar alternatieve klanten, wordt niet duidelijk in het jaarverslag.

Maximaal niveau

De Heijer wijst er verder op dat coronacrisis geen enkele ‘negatief effect’ heeft gehad
op de vrachtactiviteiten van Martinair.

De benuttingsgraad van de vloot ligt momenteel zelfs op een ‘maximaal niveau’, geeft hij aan.

Daarnaast blijkt uit de jaarrekening
dat de kaspositie van Martinair door toevoeging van het netto-resultaat momenteel bijna 89 miljoen euro bedraagt,
tegen 73,4 miljoen euro in 2018.

Martinair heeft verder de leasekosten in 2019 voor een groot deel van de vrachtvloot weten te verlagen.

Drie van de vier B747-400 huurt de vrachtmaatschappij van KLM tot eind 2021
voor een jaarlijks bedrag van 11,5 miljoen euro tegen 13,1 miljoen euro in het oude contract.

De vierde B747-400F is in eigen bezit.
https://www.nieuwsbladtransport.nl/coro ... martinair/
:roll: :loud: :|
User avatar
747classic
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 214
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Heeft iemand informatie over de vlieguren/ cycles van PH-MPS en was dit laatste groot onderhoud in Djakarta een volledige D-check of a phased C-check ?
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
76-er
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 994
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Type check weet ik niet, wel 105141 uren en 19807 cycles op de teller per 31/7
User avatar
747classic
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 214
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Stratofreighter wrote: 22 Aug 2020, 20:23 https://www.nieuwsbladtransport.nl/coro ... martinair/
Martinair ‘zoekt alternatieve klanten’ bij betalingsproblemen KLM

JAARVERSLAG

Martinair
‘is genoodzaakt alternatieve klanten te zoeken als de financiële prestatie en liquiditeit van het moederbedrijf KLM’,
de enige klant,
‘gevolgen heeft voor de mogelijkheden om te opereren voor KLM’.

21 augustus 2020 11:53

Dat stelt de nieuwe topman Adriaan de Heijer van Martinair
in het deze week gedeponeerde jaarverslag over 2019 van de vrachtmaatschappij.

De ‘financiële de operationele afhankelijkheid’
van eigenaar KLM is momenteel de grote donkere wolk boven het voorbestaan van Martinair,
herhaalt ook de externe accountant van Martinair in de risico-paragraaf van de jaarrekening 2019.

Nettowinst

In dat boekjaar wist Martinair met de vier vrachtjumbo’s,
100 vrachtpiloten en het onderhoudsbedrijf Regional Jet Center
nog een mooi nettowinst van 15,2 miljoen euro (2018: 16,3 miljoen) te behalen op een omzet van 268,4 miljoen.

Daarvan kwam ruim 240 miljoen voor rekening van de vrachtvluchten voor KLM.
Geen slecht resultaat voor een bedrijf dat volgens de geruchtenmachine op Schiphol
geen lang leven beschoren zou zijn onder de paraplu van de KLM.

Volgens topman De Heijer is er voor een dergelijk doemscenario voorlopig geen aanleiding
als tenminste KLM, als enige klant, blijft betalen voor de vrachtvluchten.

Hij wijst er verder op dat onder meer
via het steunpakket van 3,4 miljard euro uit Den Haag en
kostenbesparingen de verwachting bij Martinair is
dat KLM zeker voor de komende 12 maanden aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen.

Of hij al op zoek is naar alternatieve klanten, wordt niet duidelijk in het jaarverslag.

Maximaal niveau

De Heijer wijst er verder op dat coronacrisis geen enkele ‘negatief effect’ heeft gehad
op de vrachtactiviteiten van Martinair.

De benuttingsgraad van de vloot ligt momenteel zelfs op een ‘maximaal niveau’, geeft hij aan.

Daarnaast blijkt uit de jaarrekening
dat de kaspositie van Martinair door toevoeging van het netto-resultaat momenteel bijna 89 miljoen euro bedraagt,
tegen 73,4 miljoen euro in 2018.

Martinair heeft verder de leasekosten in 2019 voor een groot deel van de vrachtvloot weten te verlagen.

Drie van de vier B747-400 huurt de vrachtmaatschappij van KLM tot eind 2021
voor een jaarlijks bedrag van 11,5 miljoen euro tegen 13,1 miljoen euro in het oude contract.

De vierde B747-400F is in eigen bezit.
https://www.nieuwsbladtransport.nl/coro ... martinair/
Bestaat de mogelijkheid voor MP om onafhankelijk van AF/KL een extra 747 vrachtvliegtuig aan te schaffen, gezien het hoge vrachtaanbod op dit moment.
National Airlines is bijv. op dit moment bezig om drie 747-412(BCF) vliegtuigen te reactiveren (HMV + paint), na 6-7 jaar in de woestijn te hebben gestaan.
MP heeft echter een paar maand geleden opdracht gegeven zijn 747-412(BCF) PH-MPP te verschroten.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 353
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

Ja net zoals de ex PH-MPQ nu als EW-511TQ voor Rubistar vliegt. Je zou zeggen dat wel markt voor zou zijn geweest, weet alleen niet wat de reactiveringskosten zouden zijn geweest.
User avatar
747classic
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 214
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Biem wrote: 04 Oct 2020, 14:52 weet alleen niet wat de reactiveringskosten zouden zijn geweest.
Waarschijnlijk een D-check en vier PW4052 motoren (want die waren al verkocht)

Hieronder nog enkele plaatjes van de eerste gereactiveerde National Airlines 747-412BCF.

N756CA, vóór de ferry vlucht MZJ-SAT, na 7 jaar "stored" in de woestijn, Juli 2020
Image

Zie : https://twitter.com/CargoFacts/status/1 ... 7380110337

N756CA, HMV, San Antonio, Augustus 2020
Image

Zie : https://twitter.com/GoNationalAir/statu ... 9036044290

De laatste checks, na voltooide decoratie, N756CA, Oktober 2020.
Image

Zie : https://twitter.com/CargoFacts/status/1 ... 7058872320
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8729
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Op verzoek, al is er niets gewijzigd en is dat ook de verwachting niet dat dat gaat gebeuren met deze 4 machines
Registr	Type	MSN	Leasedata		
PH-CKA	744F	33694	EIGENDOM		ONV
PH-CKB	744F	33695	EIGENDOM		ONV
PH-CKC	744F	33696	EIGENDOM		ONV
PH-MPS	744BCF	24066	EIGENDOM		ONV

All times are local times!

Regards, N.
User avatar
747classic
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 214
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Nederlandse Luchtvaart belasting op vrachtvluchten gaat voorlopig niet door.
Nederland probeert het nu middels een gemeenschappelijke Europese belasting.................
wordt vervolgd.

Zie : https://www.aircargonews.net/airlines/f ... ax-u-turn/
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Post Reply