Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 277
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Vergelijking inzet als vrachtvliegtuig van een 777-300ER en een 747-400combi

777-300ER : MZFW-OEW = max payload = 69,8 tons
747-400Combi : MZFW -OEW = max payload = 73,5 tons

Maar het maximale te vervoeren volume van de 747-400combi (299 m3) is ongeveer 40 % hoger dan het maximale volume van de 777-300ER (213,9 m3).

213.9 + (4x 21,39 ) = 299,46

Alle gegevens van de Boeing ACAPS website : https://www.boeing.com/commercial/airpo ... nuals.page
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
wingview
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 138
Joined: 01 Oct 2009, 17:30

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by wingview »

@Classic
Ik snap de nostalgie maar de vliegers op de overige widebodies zullen current moeten blijven en dan komt waarschijnlijk niet eens iedereen aan bod. Verder ben ik ook benieuwd hoeveel vracht er nog gevlogen gaat worden want wat ik gehoord heb ligt Aalsmeer ook plat én zal het goedkoper zijn om een twin in te zetten dan een 4 holer, dus het goedkoopste om laatste aan de grond te houden.

Het is überhaupt maar afwachten hoe de KLM, en de luchtvaart in het algemeen, hieruit gaat komen.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1014
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Je ziet de vrachtstromen momenteel veranderen. De bloemenbusiness neemt af, maar daar komt door het verdwijnen van vrijwel alle belly capaciteit iets anders voor terug. De eerste JFK vlucht is achter de rug en er volgen er meer. Ook ORD staat komende week in de planning. In het kort, de freighters vliegen voorlopig nog ‘gewoon’ door. Zolang de crew tenminste nog wordt toegelaten in de verschillende landen.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1014
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

https://fd.nl/ondernemen/1338727/klm-ze ... exploderen

Account nodig (gratischj) om het hele verhaal te lezen.

Verkorte variant op LN en Up.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 277
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

wingview wrote:@Classic
Ik snap de nostalgie maar de vliegers op de overige widebodies zullen current moeten blijven en dan komt waarschijnlijk niet eens iedereen aan bod. Verder ben ik ook benieuwd hoeveel vracht er nog gevlogen gaat worden want wat ik gehoord heb ligt Aalsmeer ook plat én zal het goedkoper zijn om een twin in te zetten dan een 4 holer, dus het goedkoopste om laatste aan de grond te houden.

Het is überhaupt maar afwachten hoe de KLM, en de luchtvaart in het algemeen, hieruit gaat komen.
Dit heeft niets met nostalgie te maken, de trend is dat door het wegvallen van de "belly loading" van alle aan de grond gezette passagiersvliegtuigen, een vraag zal ontstaan naar additionele vracht capaciteit, aangezien alleen full freighters op dit moment alle vracht moeten vervoeren.
Mocht het nodig blijken om passagiers vliegtuigen in te zetten om vracht te vervoeren (DLH (747-8I) en AA onderzoeken dit al), dan lijkt het mij verstandig om het passagiers vliegtuigtype met de grootste vracht capaciteit (in kgs en vooral volume) in te zetten om het gelimiteerd aantal toegestane vliegbewegingen niet te overschrijden. Toevallig heeft KLM nog (als enige ter wereld) een operationeel vliegtuigtype beschikbaar met veruit de grootste vrachtcapaciteit zonder passagiers aan boord.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 277
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

747classic wrote:Vergelijking inzet als vrachtvliegtuig van een 777-300ER en een 747-400combi

777-300ER : MZFW-OEW = max payload = 69,8 tons
747-400Combi : MZFW -OEW = max payload = 73,5 tons

Maar het maximale te vervoeren volume van de 747-400combi (299 m3) is ongeveer 40 % hoger dan het maximale volume van de 777-300ER (213,9 m3).

213.9 + (4x 21,39 ) = 299,46

Alle gegevens van de Boeing ACAPS website : https://www.boeing.com/commercial/airpo ... nuals.page
Gelukkig zijn er meer goed in de vrachtwereld ingevoerde mensen met identieke gedachten : https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... eft-langer
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1014
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

De laatste jaren is de liefde voor vracht bij de Koninklijke behoorlijk bekoeld, dat blijkt maar weer eens. Alle ballen op de hub. MP was de laatste maanden actief op zoek naar een GE-powered (ER)F ter vervanging van de MPS, maar daar hoor je nu niets meer over. Was het niet mooi geweest die twee tijdelijk naast elkaar te vliegen, bemand door thuiszittende blauwe -400 mannen en vrouwen. Of nog beter, door ontslagen MP vliegers weer terug te halen.
Dan doen de Belgen in Luik het beter, die hebben tenminste recentelijk wél een ERF op de kop weten te tikken.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 277
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

76-er wrote:De laatste jaren is de liefde voor vracht bij de Koninklijke behoorlijk bekoeld, dat blijkt maar weer eens. Alle ballen op de hub. MP was de laatste maanden actief op zoek naar een GE-powered (ER)F ter vervanging van de MPS, maar daar hoor je nu niets meer over. Was het niet mooi geweest die twee tijdelijk naast elkaar te vliegen, bemand door thuiszittende blauwe -400 mannen en vrouwen. Of nog beter, door ontslagen MP vliegers weer terug te halen.
Dan doen de Belgen in Luik het beter, die hebben tenminste recentelijk wél een ERF op de kop weten te tikken.
Ik had het ook gezien (ACE Belgium, OO-ACF), schijnbaar heeft MP de "secondhand freighter market" niet goed gevolgd, bovendien Cargolux heeft ook nog een ex CargologicAir 747-400ERF (G-CLAE) in Februari aan de vloot toegevoegd, nieuwe registratie LX-NCL. Er was dus keuze genoeg.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 277
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Qatar Cargo Airways verhoogt het aantal full freighter vluchten naar/van Nederland van 9/week naar 34/week
Zie : https://www.aircargonews.net/airlines/q ... therlands/

De MP/KL vrachtvloot zie ik echter alleen op Z-Amerika en Afrika opereren ??
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
mac
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 485
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Opzich niet zo verwonderlijk. Om vluchten uit te breiden moet extra kisten hebben, genoeg bemanning hebben en de contracten om dit te bekostigen. Aangezien de kosten voor de baat gaan zal er vast een afweging gemaakt worden of de uitbreiding langdurig genoeg is om dit te doen. Je kan ook niet zomaar je bestaande klanten gedag zeggen om die charters te gaan maken.

Als ik het goed begreep zijn er gesprekken gaande om KLM 747-vliegers te detacheren bij MP omdat die laatste last heeft van een grotere groep zieke vliegers dan normaal. Dus de bestaande operatie is nu al een uitdaging genoeg.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1014
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Dat valt wel mee. Pakweg de helft van de vliegers vliegt in deeltijd en velen daarvan zijn best bereid tijdelijk wat meer productie te leveren. Ook bij de fulltimers zit nog wel wat rek en kunnen bv vakanties worden opgeschoven.
mac
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 485
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Was van horen zeggen he.
Iemand91
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 213
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Ik zie net op Twitter een filmpje langskomen van Teruel. Daar is te zien dat nu écht het einde is gekomen voor een oud Martinair 747; de PH-MPP.
De 747 kwam daar in de kleuren van Air Cargo Germany aan op 6 augustus 2013; het eerste toestel voor Teruel.
Kist was (samen met PH-MPQ) nog altijd van KLM/Martinair op dat moment (kwam paar jaar later nog in het nieuws dat AF/KLM nog altijd lease voor betaalde).

PH-MPQ vloog 2 jaar geleden weer weg vanuit Teruel en vliegt nog steeds rond; in de -MPP is nu dus de schaar gezet.

Bron: https://twitter.com/zeTravelersClub/sta ... 7457221635 (te zien rond 0:09)
mac
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 485
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Ff serieus, als je als website voor waar aangezien wilt worden dan moet je niet met dit soort artikelen komen. Hebben ze ooit van factfinding gehoord voordat je iets publiceert?

https://www.upinthesky.nl/2020/05/04/ma ... itgeweken/
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 418
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

mac wrote:Ff serieus, als je als website voor waar aangezien wilt worden dan moet je niet met dit soort artikelen komen. Hebben ze ooit van factfinding gehoord voordat je iets publiceert?

https://www.upinthesky.nl/2020/05/04/ma ... itgeweken/
Tsja vloog vanaf ORD gewoon weer terug naar Schiphol, lijkt mij ook niet echt uitwijken
Post Reply