Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
mac
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 485
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Die N473MC is ook alweer 27 jaar oud. Gaat dat werkelijk een stap vooruit zijn tov van de MPS?
User avatar
Dutchbird
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1820
Joined: 04 Oct 2003, 01:56

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Dutchbird »

Welnee, van een oude 744BCF naar een oude 744BDSF, wat schiet men daar in vredesnaam mee op? Als het louter vanwege de motoren zou zijn dan kun je nog beter de PH-BFY laten ombouwen. Of nog even wachten totdat AirBridgeCargo z'n 777F's heeft, komt de PH-CKD wellicht weer beschikbaar. :mrgreen:
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

FlightMemory
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Zolang de lessor van de CKD 1,2 mljn per maand vraagt gaat die er niet komen.
BFY is een idee wat binnen MP al vaker is geneomd, maar door de directie als niet haalbaar is weggezet.
All times are local times!

Regards, N.
737freak
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 75
Joined: 05 Apr 2015, 20:28
Subscriber Scramble Magazine: René Dijkema

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 737freak »

Heeft MPH nog wel 4 full freighters nodig, of hebben ze ook wel voldoende aan de 3 ERF's?
Zeker met de terugloop qua vraag naar luchtvracht en het slotproblematiek op Schiphol. AFR heeft ook maar 2 full freighters...
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

MP heeft voldoende werk voor 4
Bij de laatste D/C checks van de vloot werd structureel een kist van Atlas ingehuurd.
All times are local times!

Regards, N.
737freak
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 75
Joined: 05 Apr 2015, 20:28
Subscriber Scramble Magazine: René Dijkema

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 737freak »

Als ik kijk naar de meest recente vervoerscijfers van AF-KL dan zie ik voor KLM Cargo een loadfactor van 62%:
https://www.airfranceklm.com/en/system/ ... vdef_0.pdf

Kan zijn dat MP voldoende werk heeft voor 4 machines, maar als ze voor 40% leeg vliegen dan moet er misschien naar het vluchtaanbod gekeken worden. Dat is te simplistisch gedacht natuurlijk, want het aantal frequencies en het aantal bestemmingen is ook veel waard natuurlijk, zeker voor perishables. Maar wellicht zijn de 747's te groot voor de vrachtmarkt van vandaag. Verder weet ik niet wat de utilization van de 3 ERF's is, tov de PH-MPS. Of is verdere krimp van MP 'vloeken in de kerk'?
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 277
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

737freak wrote:Als ik kijk naar de meest recente vervoerscijfers van AF-KL dan zie ik voor KLM Cargo een loadfactor van 62%:
https://www.airfranceklm.com/en/system/ ... vdef_0.pdf

Kan zijn dat MP voldoende werk heeft voor 4 machines, maar als ze voor 40% leeg vliegen dan moet er misschien naar het vluchtaanbod gekeken worden. Dat is te simplistisch gedacht natuurlijk, want het aantal frequencies en het aantal bestemmingen is ook veel waard natuurlijk, zeker voor perishables. Maar wellicht zijn de 747's te groot voor de vrachtmarkt van vandaag. Verder weet ik niet wat de utilization van de 3 ERF's is, tov de PH-MPS. Of is verdere krimp van MP 'vloeken in de kerk'?
Deze KLM Cargo vervoerscijfers betreffen volgens mij de full- freighters, resterende combi's en de aangeboden "lower deck" vrachtcapaciteit op de passagiersvloot.
Splitsing van deze cijfers zou een beter inzicht geven over de actuele beladingsgraad van de full freighters.

NB. Er staan momenteel drie 744F vrachtvliegtuigen met GE CF6-80C2 motoren te koop bij China Airlines, zie :
https://cargofacts.com/allposts/busines ... 747-400fs/

B-18701 delivered 6 juli 2000 active China Airlines
B-18702 delivered 28 juli 2000 stored Victorville Feb 2012
B-18705 delivered 17 Januari 2001, active leased ACL airlines Belgium (stored 2012-2019)
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1014
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

747classic wrote:
Deze KLM Cargo vervoerscijfers betreffen volgens mij de full- freighters, resterende combi's en de aangeboden "lower deck" vrachtcapaciteit op de passagiersvloot.
Splitsing van deze cijfers zou een beter inzicht geven over de actuele beladingsgraad van de full freighters.
Bingo.

En dat niet alleen. Bij mijn weten wordt load factor freight gemeten als percentage van het max zero fuel weight, dat betekent bv dat een freighter die tot de nok toe vol zit met (lichte) bloemen op papier niet dus niet eens 100% vol zit. Bij lange na niet zelfs.
In mijn 10+ jaar op de ERF/BCF heb ik nog nooit op max zero fuel weight gezeten simpelweg omdat in de operatie je altijd eerder aan max volume zit. Uitzondering is de VCP route, waar je gelimiteerd bent door de hoeveelheid brandstof die je mee moet slepen.

Om deze reden kun je de loadfactor pax versus cargo vluchten dus onmogelijk 1 op 1 vergelijken.

En voor wat betreft het aantal vrachtbakken bij AFKLMP, da’s allemaal politiek. :roll:
Berven1
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 108
Joined: 21 Feb 2014, 21:46

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Berven1 »

Boeing 777F is dat ideale vervanger voor 747F's voor de toekomst als het bij MP kan komen in nabije toekomst?
mac
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 485
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Berven1 wrote:Boeing 777F is dat ideale vervanger voor 747F's voor de toekomst als het bij MP kan komen in nabije toekomst?
Kan je uitleggen waarom? De 406-Freighters zijn een jaar of 13 (of zelfs meer) jonger dan de MPS dus daar zit nog genoeg leven in.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 277
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

KL/MP schijnt al een tijdje te kijken naar een vervanger voor de PH-MPS, maar het heeft nog geen haast, de volgende D-check is ergens in 2022 noodzakelijk.
Een 747-400ERF (met GE motoren !) is natuurlijkde eerste keus, maar dit type is momenteel niet beschikbaar tegen een acceptabele prijs of lease rate
Daarom wordt ook gekeken naar de tweede keus : een 747-400F met GE motoren, die bovendien ongeveer dezelfde leeftijd moet hebben dan de ERF vloot.

Inderdaad lijkt een derde keus veruit het goedkoopste (low risk) : Ombouw van PH-BFY (2002 geleverd, dus ongeveer dezelfde leeftijd als de andere vlooteenheden) tot 744BDSF.

Voordeel :
- PH-BFY is KLM eigendom - restwaarde (boekwaarde) is zeer gering - geen lease kosten.
- Ombouwkosten naar vrachtuitvoering door IAI zijn relatief laag, mede omdat PH-BFY een combi is.(side cargo deur is reeds aanwezig en achterste vrachtvloer is reeds verzwaard)
- Onderhoudshistorie is bekend

Nadeel :
- Geen neusdeur
- Iets lagere payload door hoger leeggewicht.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
mac
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 485
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Met de verwachting dat de BFY tot aan het einde in de vloot blijft en daarna een tijdje in Israel zou staan voor de ombouw komt het jaartal 2022 zowel voor de BFY als de MPS prima uit. Good timing.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

IJdele hoop jongens, iedereen weet dat dit is (meermaals) is besproken en afgewezen.
All times are local times!

Regards, N.
737freak
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 75
Joined: 05 Apr 2015, 20:28
Subscriber Scramble Magazine: René Dijkema

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 737freak »

Met welke reden(en) is de ombouw van de BFY als niet haalbaar beoordeeld?
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1014
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Zou me niks verbazen als de ombouw duurder uitpakt dan de prijs van een tweedehands F. Bovendien heeft een BDSF een lagere payload dan een BCF. En BFY zal als pax toestel aardig wat uurtjes op de teller hebben.
Last edited by 76-er on 21 Feb 2020, 12:50, edited 2 times in total.
Post Reply