Schiphol geeft gas na A380-order Emirates?

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
bramos
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 369
Joined: 23 Mar 2008, 10:07
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: no
Location: Delft - The Netherlands
Contact:

Schiphol geeft gas na A380-order Emirates?

Post by bramos »

Goeienavond deze avond,

De A380 is nog maar net van Schiphol weg en ik ben al weer iets interessants tegen gekomen. Zowel hier als op Schiphol zelf (langs de banen) waren veel mensen nieuwsgierig naar de eerste operator. Een paar minuten geleden kwam ik onderstaand artikel tegen, met daarin een interview met de CEO van Emirates.
Flight Global wrote:Clark says that an immediate benefit of Emirates' huge June A380 deal has prompted "around 20 airports to contact us and say 'ah, we now realise you are absolutely serious about what you are doing, we'll make our airfields compliant. Will you come here?' Some of these are in the UK and some in continental Europe - so in some respects that part of the jigsaw is being sorted out."
http://www.flightglobal.com/articles/20 ... rther.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou Schiphol één van die velden kunnen zijn? In de A380-split kwam namelijk ook een verhaal voorbij dat Schiphol de A380 in eerste instantie tegen hield, maar nu vaart achter het 'inburgerings'-traject heeft gezet. Dat sluit dus wel redelijk aan bij mijn gedachtegang. Wie deelt 'm met mij?

Bram

P.S.: Mocht het teveel speculatie en off-topic zijn, jammer maar helaas, ik zal een eventueel slot niet proberen te forceren :P.
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
User avatar
Derice
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1697
Joined: 24 Dec 2007, 14:12
Type of spotter: F3
Subscriber Scramble: Derice

Re: Schiphol geeft gas na A380-order Emirates?

Post by Derice »

't is en blijft luchtvaart. Daarin is niks zeker totdat het ook echt gebeurd is. ;)
Ik wacht het wel af en zie wel wat er gaat komen.

In de toekomst zal het vast (vaker/regelmatiger) voorkomen dat de A380 op Schiphol te zien zijn, 't zijn er nu nog maar een paar, daardoor is de kans klein.
Net als toen de 777 net 'uit' was, toen was die ook nog niet zo vaak op Schiphol, weet nog de eerste KLM kist die een flyby deed en er een of andere minister zelfs kwam kijken (vond d'r geloof ik niks aan), hoop gedoe. Nu ligt niemand meer wakker omdat de zoveelste 777 weer op Schiphol gaat landen.
Dat zal met de A380 in de toekomst ook wel zo lopen.

Doe mij nog maar een keer de AN225, ipv een A380. :)
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6077
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Schiphol geeft gas na A380-order Emirates?

Post by ehusmann »

Het is het praethuys, dus veel risico op een slot kan je niet lopen volgens mij.

Of Schiphol een mogelijke bestemming is, vast wel, maar voorlopig lijkt het me voorbarig. Emirates heeft al vele malen aangegeven dat ze eerst willen groeien naar een dubbele dagelijkse verbinding voor ze grotere toestellen in willen gaan zetten. Mijn verwachting is dat ze ergens eind dit jaar volledig over zullen gaan op een B777-300ER voor de enkele dienst die ze nu hebben, dan binnen twee jaar naar een dubbele dagelijkse dienst (met combi B777-200ER en B777-300ER) en mischien, heel misschien over een aantal jaar de A380. Maar dat is denk ik voorlopig heel erg koffiedik kijken. Voorlopig weet niemand hoe de dienst zich gaat ontwikkelen.

Erwin
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5402
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Schiphol geeft gas na A380-order Emirates?

Post by Hurricane »

Emirates heeft hier op Schiphol nog te veel last van KLM (2x daily) om een 380 zomaar dr tussen te kunnen prakken.

PR-technisch zou het een mega stunt zijn en een jackhammer KO zijn voor de Koninklijke (het financiële risico kunnen ze wel lijden) maar praktisch is het zeker niet want Schiphol zal ook kleur moeten bekennen in dit geval want als ze KLM een hand boven het hoofd blijven houden komt die 380 er zeker niet, als ze een risico willen nemen kan dit gunstig uitpakken want een 380 op lijndienst zal zeker extra verkeer aantrekken (en dan kan je bepaalde non-380 velden ook nog even te snel af zijn) en als ze hier een 380 capabel veld maakt met goede service kan dit ook bij andere airliners hun ogen openen ...

... maar de ervaring leert wel dat de laatste jaren Schiphol met veel dingen achter de feiten aan loopt dus ik verwacht dat FRA, en Italië eerst hun slag gaan slaan, in de UK komt er nog een paar routes bij (LHR +1, MAN, BHX) en misschien ZRH ook nog wel (hebben 2x daily routes).

Dit is helaas niet een beslissing van 1-2-3 thannahhh hier is je A380, het spel word door Emirates zeker geweldig gespeeld en nu is het aan de airports om hier in mee te gaan of de boot te missen.
Groeten,
Ron
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: Schiphol geeft gas na A380-order Emirates?

Post by streep »

Ik sluit me volledig bij EHUSmann aan.
Emirates heeft het Hub systeem prima ingevoerd, en hebben dus VEEL meer aan een 2e 777 die op 2x zo veel verschillende vluchten/routes kan aansluiten als 1 A380.
KLM/Delta vliegt
3x per dag naar Detroit,
3x per dag naar Minneapolis,
3x per dag naar Atlanta,
3x per dag naar New York JFK.
Als je de stoelen bij elkaar op telt lijkt het of je wel een stel A380s kan vullen maar je verdient meer met 3 verschillende vluchten dan met 1 grote kist.


Emirates is geen concurrent voor KLM op de Dubai dienst.
Ze zijn een grotere concurent op een KLM route naar Manila of Singapore.

Streep
bramos
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 369
Joined: 23 Mar 2008, 10:07
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: no
Location: Delft - The Netherlands
Contact:

Re: Schiphol geeft gas na A380-order Emirates?

Post by bramos »

@ Derice: Ja, doe mij ook maar zo'n Rus. Maar dan graag wel op tijd, ik krijg het nog koud als ik aan die Kerstdag terugdenk :P.

@ Erwin: Klopt, dat ben ik ook al meermaals tegengekomen. Maar toch, 20 velden in Europa die momenteel nog geen A380 kunnen/mogen ontvangen en daar wel vaart achter zetten, ik ben heel benieuwd welke plekken dat nog meer kunnen zijn. Niet dat ik zo'n airport-kenner ben, maar het lijkt me dat Schiphol daar wel tussen moet zitten. Aan de andere kant, misschien waren ze al met hun A380-voorbereidingen bezig zonder deze 'dwang' van Emirates.

@ Hurricane: Dat zou zeker wel wat opschudding veroorzaken, ja. Nederlanders kennende zal men dat risico wel niet nemen (en misschien maar goed ook).

@ Streep: Hoezo verdien je meer aan 3 verschillende dan één grote? Lijkt mij juist dat die laatste goedkoper is (één keer flight crew, één keer landingsrechten/slots/etc), en je dus meer winst draait. Aan de andere kant zul je ook wel weer passagiers mislopen als je op een tijdstip gaat dat een bepaalde groep net niet uitkomt.
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5402
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Schiphol geeft gas na A380-order Emirates?

Post by Hurricane »

@ Bramos: Airports kunnen aangeven die A380 graag te willen ontvangen, dat kan een zetje in de rug zijn maar Emirates blijft afhankelijk van de luchthavens of ze daar uit de voeten kan (of niet, als een airport deze investering niet maakt dan houd het al snel op)

@ Streep: Je geeft goed de KLM / Boeing strategie weer. Bij meerder vluchten per dag heb je als pax meer keuze in tijden (en ook prijs, early vlucht = goedkoper dan 's middags). De A380 profileert zich goed om veel mensen in 1x, tegen heel gunstige voorwaarden te kunnen vervoeren dus ipv 3 toestellen heb je er aan 1 a 2 genoeg en qua operationele kosten is de Airbus beter (op papier en deels in de praktijk). Idd op velden waar slots lastig zijn is dit een heel goede oplossing of als de geluidsrstricties hier 'nuts' gaan dan kan dit ook zeer gunstig uitpakken want de geluidsvermindering t.o.v. een 747 / 777 is aardig in het voordeel van de 380 :wink:

Overigens is Emirates per hun start naar AMS wel een directe concurentie geworden want een aandeel KLM-pax is overgestapt, wegens de hub / netwerk van Emirates (die normaal via LHR, CDG, DUS zouden gaan) en gezien de mogelijkheden van Emirates door hun financiële reserves zijn ze internationaal een zeer passende tegenspeler geworden (en als het er op aankomt trekt AF/KLM wel aan het kortste eind).
Groeten,
Ron
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Schiphol geeft gas na A380-order Emirates?

Post by B767-300ER »

bramos wrote:
@ Streep: Hoezo verdien je meer aan 3 verschillende dan één grote? Lijkt mij juist dat die laatste goedkoper is (één keer flight crew, één keer landingsrechten/slots/etc), en je dus meer winst draait. Aan de andere kant zul je ook wel weer passagiers mislopen als je op een tijdstip gaat dat een bepaalde groep net niet uitkomt.
Streep had het over het HUB systeem. je kan een hub beter 3x per dag met een beetje voeden dat 1x heel veel.
3x een beetje bied pax flexibiliteit en daardoor meer klanten.
Als het 1 vlucht per dag is en die tijd komt je slecht uit, dan kies je een andere maatschappij die vaker op een dag vliegt op een tijd dat het jou wel uitkomtivm een overstap.
Wrrom vliegt klm anders 12xper dag van LHR naar AMS met een f70 ipv 1x met een 773? ;)
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3356
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Schiphol geeft gas na A380-order Emirates?

Post by pjotrtje »

Hurricane wrote:Overigens is Emirates per hun start naar AMS wel een directe concurentie geworden want een aandeel KLM-pax is overgestapt, wegens de hub / netwerk van Emirates (die normaal via LHR, CDG, DUS zouden gaan) en gezien de mogelijkheden van Emirates door hun financiële reserves zijn ze internationaal een zeer passende tegenspeler geworden (en als het er op aankomt trekt AF/KLM wel aan het kortste eind).
Eens. Ga vanwege de service en de prijs binnenkort via Dubai naar Mumbai in plaats van met KL/DL rechtstreeks. DL heeft mij echt niet gebonden op de recente vluchten van/naar Anchorage, wat een drama. Dan maar overstappen! (En Dubai is een shoppersparadijs, en leuke kisten spotten, wat wil je nog meer.)
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6077
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Schiphol geeft gas na A380-order Emirates?

Post by ehusmann »

bramos wrote:@ Erwin: Klopt, dat ben ik ook al meermaals tegengekomen. Maar toch, 20 velden in Europa die momenteel nog geen A380 kunnen/mogen ontvangen en daar wel vaart achter zetten, ik ben heel benieuwd welke plekken dat nog meer kunnen zijn. Niet dat ik zo'n airport-kenner ben, maar het lijkt me dat Schiphol daar wel tussen moet zitten. Aan de andere kant, misschien waren ze al met hun A380-voorbereidingen bezig zonder deze 'dwang' van Emirates.
Maar wanneer denk je dat Emirates genoeg A380s heeft om 20 velden te kunnen bedienen? 20 in Europa wel te verstaan, want er komen ook nog een groot aantal velden buiten Europa. Het duurt nog jaren voordat ze al die A380s hebben, tegen die tijd kan Schiphol er best wel bij horen ja.
Voor nu, de komende A380 velden zullen waarschijnlijk zijn (deels al eerder gemeld): LHR (2e), MAN, BHX, FRA, ZRH, VIE, MXP, MAD en misschien ook wel DUS, HAM en nog een paar velden in Engeland.

Erwin
Post Reply

Return to “'t Praethuys”