KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8756
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

fox31 wrote: 02 Mar 2021, 16:29 Vraagje over aantal KLM intercontinentale vluchten per dag op bepaalde bestemmingen.

Gisteren zag ik 3 vluchten bijna achter elkaar vliegen naar BKK. Vandaag 2 naar JNB, 2 naar GRU, 2 naar MEX.
Zijn er in deze coronatijden nog zoveel passagiers voor deze bestemmingen?
Crew issues ivm Corona.
Vanuit BKK wordt er doorgevlogen naar HKG, MNL en KUL.
Daarna via BKK weer terug naar AMS.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
niekkie
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 901
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel
Location: Amsterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

fox31 wrote: 02 Mar 2021, 16:29 Vraagje over aantal KLM intercontinentale vluchten per dag op bepaalde bestemmingen.

Gisteren zag ik 3 vluchten bijna achter elkaar vliegen naar BKK. Vandaag 2 naar JNB, 2 naar GRU, 2 naar MEX.
Zijn er in deze coronatijden nog zoveel passagiers voor deze bestemmingen?
GRU is 1x Cargo 1x Pax. MEX is ook 1x Cargo 1x Pax. hetzelfde geldt voor JNB
B767-300ER wrote: 02 Mar 2021, 16:49 Crew issues ivm Corona.
Vanuit BKK wordt er doorgevlogen naar HKG, MNL en KUL.
Daarna via BKK weer terug naar AMS.
en onder andere CGK/TPE
Gr Niek
Silvester
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 145
Joined: 24 Aug 2008, 06:15

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Silvester »

Bennie wrote: 02 Mar 2021, 15:30 NXA lijdt aan 'engine trouble'. Heb horen zeggen dat het een fabricage issue is.
:wink: Sjonge jonge, hagelnieuwe kist, naar mijn weten 1e kist voor KL met PW en nu al Pruttel & Wilnie :wink:
737freak
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 70
Joined: 05 Apr 2015, 20:28

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 737freak »

Silvester wrote: 03 Mar 2021, 19:18
Bennie wrote: 02 Mar 2021, 15:30 NXA lijdt aan 'engine trouble'. Heb horen zeggen dat het een fabricage issue is.
:wink: Sjonge jonge, hagelnieuwe kist, naar mijn weten 1e kist voor KL met PW en nu al Pruttel & Wilnie :wink:
Voor KLM Groep de 2e kist met PW: de Martinair 744BCF PH-MPS was tot nu de enige 'vreemde eend in de bijt' met PW4000's. :wink:
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 251
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

737freak wrote: 04 Mar 2021, 00:03
Silvester wrote: 03 Mar 2021, 19:18
Bennie wrote: 02 Mar 2021, 15:30 NXA lijdt aan 'engine trouble'. Heb horen zeggen dat het een fabricage issue is.
:wink: Sjonge jonge, hagelnieuwe kist, naar mijn weten 1e kist voor KL met PW en nu al Pruttel & Wilnie :wink:
Voor KLM Groep de 2e kist met PW: de Martinair 744BCF PH-MPS was tot nu de enige 'vreemde eend in de bijt' met PW4000's. :wink:
Een beetje KLM / MP geschiedenis :

Nadat KLM erg ontevreden was over de prestaties en de technische ondersteuning van de Pratt & Whitney JT-9D motoren op de eerste zeven (7) 747-206B's, is er gekozen voor General Electric (GE) motoren op alle later bestelde 747's , mede door de goede ervaringen met de GE motoren op de DC10-30.
Ook alle volgende KLM vliegtuigbestellingen zijn allen "powered by" GE of CFM motoren (GE + SNECMA).

De genoemde PH-MPS, met PW motoren, is (tweedehands) geleased door Martinair en later door KLM gekocht van de lease maatschappij (aangezien niemand dit vliegtuig wilde hebben op dat moment).
Vraag : waarom heeft Martinair gekozen voor de PW motor op de MD11, 767 en later de 747-400BCF vliegtuigen ? Immers, zowel op de MP 747-200 als de DC10 waren GE motoren geinstaleerd.
Leuke anekdote : Na de bestelling van de tweede 747-200( PH-MCF) wilde de MP CEO veranderen van GE CF6-50E2 motor naar de net aangeboden GE CF6-80C2 motor voor de Airforce One. GE wilde dat niet en hield MP aan het contract en het schijnt dat dat bij de MP directie in het "verkeerde keelgat schoot". Dit voorval , plus de verslechterende onderlinge verhouding met KLM, leidde tot de PW motorkeuze op de MP MD11 en 767 vliegtuigen (en later de MP 744's)
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 251
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

PH-BVW, gefotografeerd tijdens een checkvlucht op 4 Maart j.l.

PH-BVW, KPAE, 4 Maart 2021
Image

Voor meer foto's, zie : https://twitter.com/JenSchuld/status/13 ... 1522735108

Vliegtuiggegevens : L/N 1686 C/N 66889 B777-300ER PH-BVW KLM ROYAL DUTCH AIRLINES (WE573)
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 594
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Er staan nog steeds geen vluchten gepland voor NXA. Iemand enig idee hoe lang het duurt voordat het mankement is verholpen en deze de route op zal gaan?
Bennie wrote: 02 Mar 2021, 15:30
nemaco wrote: 01 Mar 2021, 22:42 Weet iemand de reden dat de later geleverde PH-NXB sinds vandaag wel wordt ingezet en NXA nog niet eens staat ingedeeld op de route?
NXA lijdt aan 'engine trouble'. Heb horen zeggen dat het een fabricage issue is.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1003
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

747classic wrote: 04 Mar 2021, 19:04
Vraag : waarom heeft Martinair gekozen voor de PW motor op de MD11, 767 en later de 747-400BCF vliegtuigen ? Immers, zowel op de MP 747-200 als de DC10 waren GE motoren geinstaleerd.


Ik was altijd onder de indruk dat de PW4000 simpelweg goedkoper was dan de CF6. En Martin was zuunig. ;)
Maar misschien had de technische ondersteuning van SAS (ook PW 767s) er wel wat mee te maken.
Last edited by 76-er on 08 Mar 2021, 06:39, edited 1 time in total.
User avatar
RudiMD11
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 565
Joined: 25 Apr 2016, 22:53
Location: EHRD/RTM
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by RudiMD11 »

B772 PH-BQB is gisteren naar DUB gevlogen voor een verfbeurt. Had nog de oude livery.
RVG
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 393
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

nemaco wrote: 07 Mar 2021, 09:52 Er staan nog steeds geen vluchten gepland voor NXA. Iemand enig idee hoe lang het duurt voordat het mankement is verholpen en deze de route op zal gaan?
Bennie wrote: 02 Mar 2021, 15:30
nemaco wrote: 01 Mar 2021, 22:42 Weet iemand de reden dat de later geleverde PH-NXB sinds vandaag wel wordt ingezet en NXA nog niet eens staat ingedeeld op de route?
NXA lijdt aan 'engine trouble'. Heb horen zeggen dat het een fabricage issue is.
Is nu bezig met haar eerste commerciële vlucht naar WAW
Iemand91
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 184
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Nieuwe stand van zaken met o.a. jullie input:

Oude livery:
737-700: -BGR, -BGT, -BGW, -BGX
737-800: -BXH, -BXN, -BXY, -BCD, -BCE
737-900: geen
A330-200: -AOB, -AOC, -AOE, -AOF, -AON
A330-300: -AKD, -AKF
777-200: -BQA, -BQC, -BQO, -BQP
777-300: -BVI, -BVK

Nieuwe livery:
E175: alle 17 new dolphin
E190: alle 32 new dolphin
E195-E2: alle 2 new dolphin
737-700: -BGF, -BGG, -BGH, -BGI, -BGK, -BGL, -BGM, -BGP, -BGQ, -BGU
737-800: -BXA, -BXB, BXC, -BXD, -BXE, -BXF, -BXG, -BXI, -BXK, -BXL, -BXM, -BXU,-BXV, -BXW, -BXZ, -BGA, -BGB, -BGC, -BCA, -BCB, -HSD, -HSE, -BCG, -BCH, -BCK, -BCL
737-900: -BXP, -BXR, -BXS, BXT
A330-200: -AOA
A330-300: -AKA, -AKB, -AKE
777-200:-BQD, -BQE, -BQF (Asia), -BQG, BQH (Asia), -BQI (Asia), -BQK (Asia), -BQL (Asia), -BQM (Asia), -BQN (Asia)
777-300: -BVB (Asia), -BVC (Asia), -BVF, -BVG, -BVN, -BVO, -BVP -BVR, -BVS, -BVU
787-9: alle 13
787-10: alle 5
747-400ERF: all (-CKA, -CKB, -CKC)

Speciale liveries:
E190 PH-EZX Skyteam
737-900 PH-BXO Skyteam
777-300 PH-BVA OrangePride
777-300 PH-BVD Skyteam
787-10 PH-BKA KLM 100 years

Wordt momenteel omgespoten:
A330-200 PH-AOD (Luqa)
777-200 PH-BQB (Dublin)

Stored (toestellen die niet meer in de vloot terugkomen):
737-700 PH-BGN (white livery, had new livery)
737-700 PH-BGO (new livery)
A330-200 PH-AOM (basic new livery, not titles)
A330-200 PH-AON (oude livery, zonder motoren)

Nog te leveren (met new livery):
787-10 -BKH, -BKI, -BKK staat wit met KLM op staart in Charleston
777-300 -BVV en -BVW

En de laatste pax 747-400 op Schiphol (PH-BFV) heeft de Dolphin livery, en -BFN, -BFT, -BFW en -BFY droegen die ook.

Notes:
- De nog te leveren toestellen zijn gebouwd en hebben de livery; dus nog te bouwen toestellen zijn niet genoemd.
- Ik heb 737-800 PH-BCE met oude livery staan, maar die heeft tussen 30/01-06/02 op NWI gestaan dus mogelijk new livery, maar heeft sinds NWI-AMS niet gevlogen. Ik heb geen recent (beeld)materiaal van -BCE gevonden.
Last edited by Iemand91 on 09 Mar 2021, 15:25, edited 4 times in total.
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 14682
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble Magazine: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

Iemand91 wrote: 08 Mar 2021, 13:52 Nieuwe stand van zaken met o.a. jullie input:

Notes:
- De nog te leveren toestellen zijn gebouwd en hebben de livery; dus nog te bouwen toestellen zijn niet genoemd.
- Ik heb 737-700 PH-BCE met oude livery staan, maar die heeft tussen 30/01-06/02 op NWI gestaan dus mogelijk new liver, maar heeft sinds NWI-AMS niet gevlogen. Ik heb geen recent (beeld)materiaal van -BCE gevonden.
De PH-BCE is een -800!
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 393
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

De PH-BCE schijnt de eerste 737 te zijn met een internet dome zoals te lezen op de vorige pagina, ben wel benieuwd of hier foto's van zijn.
Is dit ook GoGo net als de ICA vloot? (op de BVF met Panasonic na).

De E195E2 heeft nog geen dome maar alle kabels zijn wel al aanwezig voor het snel installeren van een dome
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 14682
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble Magazine: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

Biem wrote: 08 Mar 2021, 14:30 De PH-BCE schijnt de eerste 737 te zijn met een internet dome zoals te lezen op de vorige pagina, ben wel benieuwd of hier foto's van zijn.
Is dit ook GoGo net als de ICA vloot? (op de BVF met Panasonic na).

De E195E2 heeft nog geen dome maar alle kabels zijn wel al aanwezig voor het snel installeren van een dome
De B737 vloot krijgt het ViaSat Inflight Connectivity System. BCE is inderdaad de eerste.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 393
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

Hoe zeker is het dat de BFV maandag 15 maart vertrekt? (ik weet dat het altijd subject to change is)
Staat dit überhaupt nog op de planning?
Post Reply