KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Derice
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1669
Joined: 24 Dec 2007, 14:12
Type of spotter: F3
Subscriber Scramble Magazine: Derice

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Derice »

Biem wrote: 25 Feb 2021, 20:02 Volgens dit artikel heeft er al 1 737 van de KLM vloot een dome bovenop, is er bekend welk toestel dit is?

https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... onder-wifi
PH-BCE
Inkjet
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 273
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

https://www.reuters.com/article/us-boei ... Abody_link

"Boeing is beginning painstaking repairs and forensic inspections to fix structural integrity flaws embedded deep inside at least 88 parked 787s built over the last year or so, a third industry source said."

Ik ben benieuwd of de drie geproduceerde KLM 787-10's hier ook mee te maken hebben.
Last edited by Inkjet on 26 Feb 2021, 12:01, edited 1 time in total.
Inkjet
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 273
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Dubbel, mag weg.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 251
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Inkjet wrote: 26 Feb 2021, 11:59 https://www.reuters.com/article/us-boei ... Abody_link

"Boeing is beginning painstaking repairs and forensic inspections to fix structural integrity flaws embedded deep inside at least 88 parked 787s built over the last year or so, a third industry source said."

Ik ben benieuwd of de drie geproduceerde KLM 787-10's hier ook mee te maken hebben.
Vooral de in Charleston gebouwde secties 47 en 48 schijnen "quality issues" te hebben, zie voor meer achtergrond info :
https://aviationweek.com/air-transport/ ... ity-issues
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 19619
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by YS11 »

PH-NXB,nu verwacht 28/2 1715lt
Rgds,Martin.
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 19619
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by YS11 »

PH-AOD,sinds 24/2 op MLA voor een schilder beurt
Rgds,Martin.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 594
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

PH-BKK met testregistratie N9672M lijkt in tijdelijke opslag te staan in Charleston aan de foto te zien: https://www.planespotters.net/photo/115 ... dreamliner.

Ben toch wel benieuwd wanneer de 777-300's PH-BVV en PH-BVW geleverd zullen worden. Ik las ergens dat beide alsnog in tijdelijke opslag zullen gaan in Mojave. Is er meer bekend?
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 251
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

nemaco wrote: 27 Feb 2021, 16:58

Ben toch wel benieuwd wanneer de 777-300's PH-BVV en PH-BVW geleverd zullen worden. Ik las ergens dat beide alsnog in tijdelijke opslag zullen gaan in Mojave. Is er meer bekend?
PH-BVV heeft gisteren een testvlucht gemaakt onder de PH registatie, zie : https://flightaware.com/live/flight/PHB ... /KPAE/KPAE

Volgens Chris Edwards testvluchten-overzicht was dit een customer acceptance flight (C1), zie :
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... edit#gid=0

Echter volgens een andere spotter (Matt Cawby) was het een functional check flight, zie : http://www.paineairport.com/images/kpae18920w.png

Over een eventuele opslag in de woestijn (MZJ, VCV ) is nog niets bekend.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
HV-EIN
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 28
Joined: 14 Aug 2013, 20:46

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by HV-EIN »

Vanaf de iPhone app kan ik voltooide vluchten in FR24 helaas niet met link delen, maar de PH-NXB (tweede E195-E2) heeft vanmiddag een 36R approach gemaakt waarbij op het laatste moment een bocht naar rechts is gemaakt voor de landing op 04 (Oostbaan). Leuk om te zien!

Moeten piloten extra trainingen volgen voor dit soort manoeuvres? Of is het genoeg om de vluchtvoorbereiding van tevoren goed uit te werken? Ik neem overigens aan dat de approach/landing VFR was.
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3306
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble Magazine: ja
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by EHAM »

Bizjets doen regelmatig hetzelfde, en hetzelfde gebeurt bij andere banen (27 naar 22 of 27 naar 24).
Joost de Wit
Image
Inkjet
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 273
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

HV-EIN wrote: 28 Feb 2021, 17:41 ... de PH-NXB (tweede E195-E2) heeft vanmiddag een 36R approach gemaakt waarbij op het laatste moment een bocht naar rechts is gemaakt voor de landing op 04 (Oostbaan).
Een 'circling approach'. Heb een keer in een toestel gezeten die een vergelijkbare manoeuvre uitvoerde op de 27, werd 24.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 594
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Weet iemand de reden dat de later geleverde PH-NXB sinds vandaag wel wordt ingezet en NXA nog niet eens staat ingedeeld op de route?
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 14682
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble Magazine: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

nemaco wrote: 01 Mar 2021, 22:42 Weet iemand de reden dat de later geleverde PH-NXB sinds vandaag wel wordt ingezet en NXA nog niet eens staat ingedeeld op de route?
NXA lijdt aan 'engine trouble'. Heb horen zeggen dat het een fabricage issue is.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
fox31
Posts: 11
Joined: 25 Jul 2007, 07:29

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by fox31 »

Vraagje over aantal KLM intercontinentale vluchten per dag op bepaalde bestemmingen.

Gisteren zag ik 3 vluchten bijna achter elkaar vliegen naar BKK. Vandaag 2 naar JNB, 2 naar GRU, 2 naar MEX.
Zijn er in deze coronatijden nog zoveel passagiers voor deze bestemmingen?
User avatar
frank kramer
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3959
Joined: 28 Jun 2003, 21:58
Location: het kan in Almere

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by frank kramer »

747classic wrote: 26 Feb 2021, 13:03
Inkjet wrote: 26 Feb 2021, 11:59 https://www.reuters.com/article/us-boei ... Abody_link

"Boeing is beginning painstaking repairs and forensic inspections to fix structural integrity flaws embedded deep inside at least 88 parked 787s built over the last year or so, a third industry source said."

Ik ben benieuwd of de drie geproduceerde KLM 787-10's hier ook mee te maken hebben.
Vooral de in Charleston gebouwde secties 47 en 48 schijnen "quality issues" te hebben, zie voor meer achtergrond info :
https://aviationweek.com/air-transport/ ... ity-issues
En aangezien Charleston de enige plek is waar ze 787-10's bouwen... vul in en kleur de plaatjes...
Frank Kramer

Always going forward... still can't find reverse!
Post Reply