KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 14490
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble Magazine: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

Fiets wrote: 10 Jan 2021, 17:29
Inkjet wrote: 18 Nov 2020, 13:33
Bennie wrote: 16 Nov 2020, 17:07
B737 is KLM vloot, E190 is KLC vloot. Klinkt misschien gek, maar dit zijn 2 verschillende clubs met o.a. een eigen Air Operator Certificate en een eigen CAO.
Toch is eerder in deze draad gemeld dat de nieuwe Embraers ook enkele 737-700's zouden vervangen, zodra de lease van deze toestellen afloopt.
Kijkend naar de geplande zomerdienst 2021 dan zien we vluchtaantallen tov 2019:
KLM Intercontinentaal: ongeveer 80%
KLM Europa: ongeveer 70%
KLM Cityhopper: ongeveer 90%

Er lijkt dus wel een verschuiving van KLM Europe naar KLC aan te komen. KLC is inderdaad een dochteronderneming met andere arbeidsvoorwaarden dus ook nog goedkoper als KLM.
Cityhopper breidt dit jaar haar vloot ook uit met een aantal (4 dit kalenderjaar?) E195-E2s.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
Fiets
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 272
Joined: 09 Dec 2008, 10:37
Type of spotter: S5F2
Subscriber Scramble Magazine: No!
Location: Schiphol/Hoofddorp

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Fiets »

FLJ wrote: 18 Dec 2020, 13:44 Dat zal hoogstwaarschijnlijk wel de PH-AON, die bij mijn weten al sinds maart aan de grond staat, en op dit moment al geruime tijd zonder motoren op Oost staat geparkeerd. Volgens het leaseoverzicht van lid 767-300ER loopt deze lease eind april 2021 af.

Voor wat betreft de andere...misschien de PH-AOM die al een tijdje stof staat te happen op Schiphol?
AOM & AON staan volgens KLM 'Out of service'.
Rgds/Henk
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3299
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble Magazine: ja
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by EHAM »

Dan vliegt dus de PH-AOA als enige A330-200 in de nieuwe 'dolphin-livery' rond. Staan er wellicht nog meer A330-200's in de planning voor een verfbeurt of blijft het bij deze?
Joost de Wit
Image
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 19509
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by YS11 »

EHAM wrote: 13 Jan 2021, 18:43 Dan vliegt dus de PH-AOA als enige A330-200 in de nieuwe 'dolphin-livery' rond. Staan er wellicht nog meer A330-200's in de planning voor een verfbeurt of blijft het bij deze?
De A330’s gaan er binnen niet al te lange tijd uit, dus lijkt me niet,gezien de huidige situatie,zeker niet.
Rgds,Martin.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 380
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

Vanwege het niet overnachten van de bemanning in Engeland vliegen er op dit moment veel kisten onder een KL99xx vluchtnummer terug naar Amsterdam
User avatar
Avgeek
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 245
Joined: 29 Apr 2018, 23:02
Location: Leiden

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Avgeek »

Biem wrote: 15 Jan 2021, 00:26 Vanwege het niet overnachten van de bemanning in Engeland vliegen er op dit moment veel kisten onder een KL99xx vluchtnummer terug naar Amsterdam

Als er geen nachtstoppers zijn, vliegt KLM de laatste avondvlucht en eerste ochtendvlucht nog wel(door bijvoorbeeld extra vroeg vanaf AMS te vertrekken)?
User avatar
747classic
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 242
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Volgens de begeleidende tekst bij onderstaande foto staat de PH-BFT in de rij voor de sloop, echter de motoren zijn nog aanwezig ?
PH-BFT, MCI, 13 Januari 2021
Image

Zie Jet Midwest op twitter : https://twitter.com/JetMidwest/status/1 ... 7640378375
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 380
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

Is er al een vertrektijd bekend voor de BFW maandag?
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 380
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

Avgeek wrote: 15 Jan 2021, 07:56
Biem wrote: 15 Jan 2021, 00:26 Vanwege het niet overnachten van de bemanning in Engeland vliegen er op dit moment veel kisten onder een KL99xx vluchtnummer terug naar Amsterdam

Als er geen nachtstoppers zijn, vliegt KLM de laatste avondvlucht en eerste ochtendvlucht nog wel(door bijvoorbeeld extra vroeg vanaf AMS te vertrekken)?
Nee die lijken geannuleerd te zijn, net als de late avondvluchten die gisteren nog wel vlogen. Was dus eenmalig
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1001
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Biem wrote: 15 Jan 2021, 15:19 Is er al een vertrektijd bekend voor de BFW maandag?
Is al bekend wie de nieuwe eigenaar/gebruiker wordt?
Iemand91
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 179
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Biem wrote: 15 Jan 2021, 15:19 Is er al een vertrektijd bekend voor de BFW maandag?
Zie het dagtopic: https://www.scramble.nl/community/messa ... /14/155253
Bennie wrote: 14 Jan 2021, 10:04 Zoals ook al gemeld in het KLM discussie forum zal de PH-BFW deze ochtend naar Tel Aviv vertrekken.
STD 0730Z / 08:30LT - Callsign KLM747.
Ben wel benieuwd wat nou werkelijk de toekomst wordt van deze 3 laatste 747's. Je hoort/leest allerlei verhalen...
User avatar
XYZ
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3749
Joined: 28 Feb 2003, 17:54

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by XYZ »

Just to note that KLM operates its new AMS-RUH route direct over both Israel and Jordan into Saudi Arabia.

https://www.flightradar24.com/data/flig ... 9#26945179

This has only recently become possible.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 592
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Alle A330's zijn voorzien van wifi, zelfs PH-AOM en PH-AON die niet meer vliegen. Van de 777-200's hebben alleen PH-BQI en PH-BQO geen wifi en van de 777-300's alleen PH-BVU niet. PH-BVV en PH-BVW worden beide geleverd zonder WIfi.
User avatar
Ger
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1624
Joined: 17 Mar 2007, 00:13
Location: Amstelveen

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Ger »

nemaco wrote: 17 Jan 2021, 01:34 Alle A330's zijn voorzien van wifi, zelfs PH-AOM en PH-AON die niet meer vliegen. Van de 777-200's hebben alleen PH-BQI en PH-BQO geen wifi en van de 777-300's alleen PH-BVU niet. PH-BVV en PH-BVW worden beide geleverd zonder WIfi.
En wanneer worden de PH-BVV en PH-BVW geleverd?

Rgds, Ger
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
User avatar
747classic
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 242
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Skyliner aviation meldt dat de PH-BFW naar Longtail Aviation gaat ??
Zie : https://www.skyliner-aviation.de/regdb. ... av4&page=3

Momenteel bestaat de Longtail Aviation vloot uit o.a. 2 747-400 vrachtvliegtuigen, waaronder de ex Martin Air 747-412BCF PH-MPQ nu VQ-BWT

Volgens de facebook pagina van TLVspotters wordt het een "light freighter" ombouw :" PH-BFW, a former KLM Royal Dutch Airlines 747-400 Combi arriving from Amsterdam yesterday for "light freighter conversion" for Longtail Aviation. As the aircraft already has a side cargo door on the main deck, the freighter conversion will only include removal of the cabin so that the former pax cabin will be used for small packages while the back of the main deck and lower deck will carry containers/pallets".
Zie : https://www.facebook.com/TLVspotters/
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Post Reply