KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
mac
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 479
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Geen idee welke route deze vlucht precies volgde maar welke luchthavens waren op die dag dichterbij en ook geschikt als uitwijkhaven? Er liggen natuurlijk een paar heuveltjes, winterse condities hebben wellicht een rol gespeeld etc. Vloog deze vlucht als een ETOPS vlucht? Wellicht kan iemand hier meer info over geven.
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 15454
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble Magazine: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

mac wrote: 09 Feb 2021, 11:40 Geen idee welke route deze vlucht precies volgde maar welke luchthavens waren op die dag dichterbij en ook geschikt als uitwijkhaven? Er liggen natuurlijk een paar heuveltjes, winterse condities hebben wellicht een rol gespeeld etc. Vloog deze vlucht als een ETOPS vlucht? Wellicht kan iemand hier meer info over geven.
Ja, de vlucht vloog 180' ETOPS.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 20491
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by YS11 »

Planning voor de PH-BVA is nu 14/2 terug
Rgds,Martin.
User avatar
niekkie
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2441
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

2de Klm E195E2 PH-NXB Foto:
https://www.instagram.com/p/CLE6_8Hhb1X/
Gr Niek
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 277
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Bennie wrote: 09 Feb 2021, 12:12
mac wrote: 09 Feb 2021, 11:40 Geen idee welke route deze vlucht precies volgde maar welke luchthavens waren op die dag dichterbij en ook geschikt als uitwijkhaven? Er liggen natuurlijk een paar heuveltjes, winterse condities hebben wellicht een rol gespeeld etc. Vloog deze vlucht als een ETOPS vlucht? Wellicht kan iemand hier meer info over geven.
Ja, de vlucht vloog 180' ETOPS.
De routeplanning was natuurlijk onder ETOPS.
Echter na een motorprobleem is de "SOP" van een tweemotorig vliegtuig (ETOPS of non ETOPS) landen op de dichtsbijzijnde geschikte (weersafhankelijk en landingsbaan lengte) luchthaven.

In dit geval ontstond het probleem iets voorbij Irtkutsk, (douane, ETOPS uitwijkluchthaven), andere "close alternate" was Krasnoyarsk, beide zijn geschikt voor wide bodies en worden veel gebruikt voor tussenlandingen voor full freigthers (747F, MD11F, 777F).
Nadat was besloten om een 180 te maken en terug te keren werd nogmaals Irkutsk overvlogen en ook na 1-1,5 uur Ulaanbataar om na meer dan 3 uur te landen in PEK.
Om commerciële of technische redenen een andere uitwijkhaven kiezen is niet toegestaan.
Zie : https://www.flightradar24.com/data/airc ... a#2673b05c
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
HV-EIN
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 34
Joined: 14 Aug 2013, 20:46

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by HV-EIN »

Niet echt nieuwswaarde maar wel leuk om te vermelden; een BA Cityflyer E190 met KLM callsign.
Staat nu in onderhoud bij KLM UK Engineering in Norwich:

https://www.flightradar24.com/KLMTEST/26ce9c17
User avatar
TNCB
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 423
Joined: 25 Feb 2005, 23:04
Subscriber Scramble Magazine: TNCB
Location: Groningen, Netherlands
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by TNCB »

Biem wrote: 08 Feb 2021, 20:54 Ik dacht ergens gezien te hebben dat de BXM na een bezoekje Norwich de nieuwe livery had, mogelijk de BXG ook na het bezoekje Norwich vorige week. BGQ staat op dit moment in NWI, geen idee of dit voor repaint is.
De -BXM staat sinds 09/02 op Eelde en ik kan bevestigen dat deze de nieuwe livery heeft.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1012
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

747classic wrote: 10 Feb 2021, 19:07
Echter na een motorprobleem is de "SOP" van een tweemotorig vliegtuig (ETOPS of non ETOPS) landen op de dichtsbijzijnde geschikte (weersafhankelijk en landingsbaan lengte) luchthaven.
Mwah... een ‘motorprobleem’ hoeft niet per sé hetzelfde te zijn als een full blown inflight shutdown, dwz fuel control switch in cutoff. Moet wel toegeven dat ik niet op de hoogte ben van de details in dit specifieke geval.
Last edited by 76-er on 14 Feb 2021, 21:07, edited 1 time in total.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 410
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

TNCB wrote: 14 Feb 2021, 11:29
Biem wrote: 08 Feb 2021, 20:54 Ik dacht ergens gezien te hebben dat de BXM na een bezoekje Norwich de nieuwe livery had, mogelijk de BXG ook na het bezoekje Norwich vorige week. BGQ staat op dit moment in NWI, geen idee of dit voor repaint is.
De -BXM staat sinds 09/02 op Eelde en ik kan bevestigen dat deze de nieuwe livery heeft.
Dankjewel! Dan verwacht ik dat de BXG en BGQ dit ook hebben.
User avatar
poereng
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 371
Joined: 14 Mar 2003, 16:59
Subscriber Scramble Magazine: poereng

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by poereng »

PH-BGN is nu onderweg naar NWI voor deco. Zal daar een witte jas krijgen ivm lease-return. Komt volgende week weer terug naar AMS (als PH-BGN nog steeds). BGO krijgt in maart een witte livery in NWI en de BGP volgt in april. Ook allebei ivm lease-return.
Groeten,
Roel
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1012
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Is al bekend hoeveel 737’s KL dit jaar verwacht definitief uit te faseren? Alles wat op het lijstje van Niels staat of worden er ook nog leases verlengd?
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 15454
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble Magazine: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

76-er wrote: 15 Feb 2021, 11:55 Is al bekend hoeveel 737’s KL dit jaar verwacht definitief uit te faseren? Alles wat op het lijstje van Niels staat of worden er ook nog leases verlengd?
Weet niet precies hoeveel er dit kalenderjaar afzwaaien, maar tot medio 22 zouden het er ongeveer een tiental zijn.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Inkjet
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 320
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

76-er wrote: 15 Feb 2021, 11:55 Is al bekend hoeveel 737’s KL dit jaar verwacht definitief uit te faseren? Alles wat op het lijstje van Niels staat of worden er ook nog leases verlengd?
De BGG zou op 18 maart uit de lease komen maar die is dan kennelijk verlengd of gekocht.
De BGH/R/T/U/W/X staan of stonden ook op 2021 einde lease, plus in 2022 nog drie.
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 20491
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by YS11 »

PH-AOM A330 basic KLM kleuren, voor Hangaar 14 (1215lt)
Rgds,Martin.
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 20491
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by YS11 »

Planning voor PH-BVA na onderhoud als KL0589 naar Accra 18/2 (volgens FR24)
Rgds,Martin.
Post Reply