KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 375
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Biem wrote: 16 Oct 2020, 13:57
Kan het zijn dat ze hebben geschoven tussen BA en KLM aangezien KLM de toestellen later willen ontvangen?

Het lijkt mij sterk dat ze met 3 toestellen per maand er dit jaar nog een KLM kist van de FAL af gaat rollen.
Dan kunnen ze beter 777F's en 77W's voor BA fabriceren lijkt mij.
We zullen het zien, betrouwbare informatie vanuit Everett is momenteel moeilijk te verkrijgen.
Mijn oude Boeing contacten zijn recent met vervroegd pensioen gegaan en/of durven geen info meer te geven.
Ook worden er "late minute" veranderingen doorgevoerd, die een paar maand geleden niet mogelijk zouden zijn geweest.

Ter info :
L/N 1676, een 777F voor China Airlines schijnt als laatste line number in de huidige planning te staan voor een 2020 delivery. Maar ook dit is "single source" informatie.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

747classic wrote: 16 Oct 2020, 15:12
Biem wrote: 16 Oct 2020, 13:57
Kan het zijn dat ze hebben geschoven tussen BA en KLM aangezien KLM de toestellen later willen ontvangen?

Het lijkt mij sterk dat ze met 3 toestellen per maand er dit jaar nog een KLM kist van de FAL af gaat rollen.
Dan kunnen ze beter 777F's en 77W's voor BA fabriceren lijkt mij.
We zullen het zien, betrouwbare informatie vanuit Everett is momenteel moeilijk te verkrijgen.
Mijn oude Boeing contacten zijn recent met vervroegd pensioen gegaan en/of durven geen info meer te geven.
Ook worden er "late minute" veranderingen doorgevoerd, die een paar maand geleden niet mogelijk zouden zijn geweest.

Ter info :
L/N 1676, een 777F voor China Airlines schijnt als laatste line number in de huidige planning te staan voor een 2020 delivery. Maar ook dit is "single source" informatie.
Ja ook L/N 1672 en L/N 1674 kunnen ingevuld worden door de dubbele boekingen van L/N 1673 en L/N 1675. Mocht dit het geval zijn en de lijst er zo uit blijft zien dan komen ze sowieso voorlopig nog niet. Het is gewoon weer ouderwets afwachten, in ieder geval bedankt voor de wel bekende informatie!
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 274
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Iemand91 wrote: 11 Oct 2020, 21:04 Bijna alle 747's in Teruel zijn verdwenen.
PH-BFA, -BFC, -BFM, -BFO, -BFP en -BFU zijn al allemaal verdwenen. (de upper decks van -BFM en -BFO liggen er nog wel).
De -BFI wordt momenteel verknipt en -BFH zal wel snel volgen want die staat er vlak bij (die stond eerst nog aan de andere kant van de opslag).
Zie: https://www.facebook.com/groups/Farewel ... 232712638/

De 2 in Twente (-BFF en -BFR) zijn weg, -BFE in Melbourne, Florida is weg.
Alleen de 6-tal in Mojave (-BFD, -BFK, -BFL, -BFN, -BFS en -BFY) en -BFG in Kemble zijn nog aanwezig.

Gok dat uiteindelijk de komende jaren de toestellen in Mojave het langst zullen blijven staan.
De laatste KLM 747-classics stonden daar ook nog niet zo gek lang geleden.
De BFI is weg. Haar restanten staan hier nog: https://pbs.twimg.com/media/EkYE1eAXkAA ... name=large
(Links achter)
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

All times are local times!

Regards, N.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

747classic wrote: 16 Oct 2020, 09:21 De laatste KLM 747combi vlucht schijnt gepland te zijn op 25 Oktober.

Mijns inziens een vreemde beslissing : de beste KLM "tijdelijke freighter" wordt uit de vaart gehaald net voordat het "cargo peak" seizoen er aankomt en de tweede covid-19 golf zorgt voor een opnieuw groter aanbod van vervoer van medische goederen.
Een groot "KLM/MP Cargo" hart blijkt werderom niet aanwezig bij de directie.
Een betere timing zou zijn : uitfasering net vóór de kerstdagen, teneinde nog wat inkomsten mee te pakken van de 2020 "cargo peak".

N.B. Het onderhoud van vrachtvliegtuigen wordt wereldwijd zo gepland, dat gedurende de "cargo peak" alle "freighters" inzetbaar zijn .
Is het al bekend hoe laat de laatste 744M aankomende zondag landt? Heb ergens gelezen dat het de BFW zou zijn.
User avatar
Derice
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1697
Joined: 24 Dec 2007, 14:12
Type of spotter: F3
Subscriber Scramble: Derice

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Derice »

Biem wrote: 20 Oct 2020, 11:33
747classic wrote: 16 Oct 2020, 09:21 De laatste KLM 747combi vlucht schijnt gepland te zijn op 25 Oktober.

Mijns inziens een vreemde beslissing : de beste KLM "tijdelijke freighter" wordt uit de vaart gehaald net voordat het "cargo peak" seizoen er aankomt en de tweede covid-19 golf zorgt voor een opnieuw groter aanbod van vervoer van medische goederen.
Een groot "KLM/MP Cargo" hart blijkt werderom niet aanwezig bij de directie.
Een betere timing zou zijn : uitfasering net vóór de kerstdagen, teneinde nog wat inkomsten mee te pakken van de 2020 "cargo peak".

N.B. Het onderhoud van vrachtvliegtuigen wordt wereldwijd zo gepland, dat gedurende de "cargo peak" alle "freighters" inzetbaar zijn .
Is het al bekend hoe laat de laatste 744M aankomende zondag landt? Heb ergens gelezen dat het de BFW zou zijn.
Ik meen gelezen te hebben:

KL0894 - 16:40
KL0896 - 20:50

Geen idee qua regi's en of dit ook echt klopt.
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 274
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Op moment van posten is PH-BFW als KL894 onderweg naar Amsterdam, aankomst 18:14 uur.
Vanmiddag vertrekt -BFT om 17:35 als KL893 naar PVG en -BFV om 21:45 als KL895 naar PVG.

Vrijdag 23 okt.
PH-BFT 17:40 als KL894 uit PVG | 21:45 als KL895 naar PVG
PH-BFV 21:50 als KL896 uit PVG
PH-BFW 17:35 als KL893 naar PVG

Zaterdag 24 okt.
PH-BFT 21:50 als KL896 uit PVG
PH-BFV 17:35 als KL893 naar PVG
PH-BFW 17:40 als KL894 uit PVG | 21:45 als KL895 naar PVG

Zondag:
PH-BFT
PH-BFV 16:40 als KL894 uit PVG
PH-BFW 20:50 als KL896 uit PVG

Als het hier bij blijft/niet veranderd, dan hebben alle 3 kisten nog 2 retours te gaan.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

Iemand91 wrote: 22 Oct 2020, 13:06 Op moment van posten is PH-BFW als KL894 onderweg naar Amsterdam, aankomst 18:14 uur.
Vanmiddag vertrekt -BFT om 17:35 als KL893 naar PVG en -BFV om 21:45 als KL895 naar PVG.

Vrijdag 23 okt.
PH-BFT 17:40 als KL894 uit PVG | 21:45 als KL895 naar PVG
PH-BFV 21:50 als KL896 uit PVG
PH-BFW 17:35 als KL893 naar PVG

Zaterdag 24 okt.
PH-BFT 21:50 als KL896 uit PVG
PH-BFV 17:35 als KL893 naar PVG
PH-BFW 17:40 als KL894 uit PVG | 21:45 als KL895 naar PVG

Zondag:
PH-BFT
PH-BFV 16:40 als KL894 uit PVG
PH-BFW 20:50 als KL896 uit PVG

Als het hier bij blijft/niet veranderd, dan hebben alle 3 kisten nog 2 retours te gaan.
Hartstikke bedankt! Wordt zeer gewaardeerd!
User avatar
Derice
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1697
Joined: 24 Dec 2007, 14:12
Type of spotter: F3
Subscriber Scramble: Derice

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Derice »

Gaan we weer:
https://www.ad.nl/binnenland/spotters-k ... ~a3289032/
‘Spotters, kom niet naar laatste landing KLM Boeing 747'
Vliegtuigspotters worden opgeroepen zondag niet naar Schiphol te komen voor de laatste landing van de Boeing 747-400 van KLM. Burgemeester Marianne Schuurmans van de gemeente Haarlemmermeer overweegt spottersplaatsen af te sluiten als mensen de oproep negeren, bevestigt haar woordvoerster.

KLM haalde de Boeings in maart al uit de vloot als gevolg van de coronacrisis. Er kwamen toen veel fans naar de laatste landing kijken, ondanks een verbod vanwege de coronamaatregelen. Meerdere spotters kregen een boete.

Achteraf was het toch niet de laatste landing, want KLM besloot een aantal 747's langer te laten doorvliegen voor een medische luchtbrug tussen Amsterdam en China. ,,De 747 is een iconisch toestel en veel mensen willen ‘m nog één keer zien”, weet vliegtuigspotter Max Visser (19) uit Utrecht. ,,De 747 is al 49 jaar in dienst voor KLM en op dit moment het oudste vliegtuigtype in de vloot, maar het is niet efficiënt genoeg meer. Het is enorm jammer, want iedereen kent de 747. Zelfs mensen die niet van vliegtuigen houden, herkennen 'm aan de opvallende ‘bult’. Het vliegtuig heeft twee verdiepingen en in die bult zitten de businessclasspassagiers.”

Livestream
Visser denkt dat de zorgen van de burgemeester gegrond zijn. ,,Het klopt dat er veel spotters op af gaan komen. Ik ga morgen maar een kijkje nemen, want ik vind het doodzonde als ik zondag veertig minuten ga rijden en dan word weggestuurd.”

Volgens de woordvoerster van de burgemeester is de landing zondag via een livestream op NH Nieuws te volgen. Het toestel wordt rond 16.30 uur verwacht op Schiphol.
Inkjet
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 499
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Bennie wrote: 16 Oct 2020, 09:01
Disregard bovenstaande. Om technische redenen is de delivery tot een nader te bepalen moment uitgesteld.
Inmiddels is PH-BKI ook "ready for delivery".
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21809
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

Derice wrote: 22 Oct 2020, 13:49 Gaan we weer:
https://www.ad.nl/binnenland/spotters-k ... ~a3289032/
‘Spotters, kom niet naar laatste landing KLM Boeing 747'
Vliegtuigspotters worden opgeroepen zondag niet naar Schiphol te komen voor de laatste landing van de Boeing 747-400 van KLM. Burgemeester Marianne Schuurmans van de gemeente Haarlemmermeer overweegt spottersplaatsen af te sluiten als mensen de oproep negeren, bevestigt haar woordvoerster.

KLM haalde de Boeings in maart al uit de vloot als gevolg van de coronacrisis. Er kwamen toen veel fans naar de laatste landing kijken, ondanks een verbod vanwege de coronamaatregelen. Meerdere spotters kregen een boete.

Achteraf was het toch niet de laatste landing, want KLM besloot een aantal 747's langer te laten doorvliegen voor een medische luchtbrug tussen Amsterdam en China. ,,De 747 is een iconisch toestel en veel mensen willen ‘m nog één keer zien”, weet vliegtuigspotter Max Visser (19) uit Utrecht. ,,De 747 is al 49 jaar in dienst voor KLM en op dit moment het oudste vliegtuigtype in de vloot, maar het is niet efficiënt genoeg meer. Het is enorm jammer, want iedereen kent de 747. Zelfs mensen die niet van vliegtuigen houden, herkennen 'm aan de opvallende ‘bult’. Het vliegtuig heeft twee verdiepingen en in die bult zitten de businessclasspassagiers.”

Livestream
Visser denkt dat de zorgen van de burgemeester gegrond zijn. ,,Het klopt dat er veel spotters op af gaan komen. Ik ga morgen maar een kijkje nemen, want ik vind het doodzonde als ik zondag veertig minuten ga rijden en dan word weggestuurd.”

Volgens de woordvoerster van de burgemeester is de landing zondag via een livestream op NH Nieuws te volgen. Het toestel wordt rond 16.30 uur verwacht op Schiphol.
...het dreigt inderdaad weer een "massa dagjes evenement" te worden.
Op
https://www.nu.nl/economie/6085804/klm- ... iphol.html
staat helaas niet de waarschuwing om weg te blijven. :|
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl April-2024
User avatar
Alpha Kilo One
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4427
Joined: 25 Apr 2005, 16:17
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: Jein 😉

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Alpha Kilo One »

Het is te hopen dat voor de livestream dan in ieder geval wat geleerd is van de vorige keer. Die was op zijn zachtst gezegd voor verbetering vatbaar. En dan ben ik heel voorzichtig met mijn uitspraak......
"Nix bliev wie it es"
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 274
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

PH-BFT is onderweg op haar laatste (commerciële) vlucht: https://www.flightradar24.com/KLM896/25db44f0
rogerb
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 163
Joined: 30 Aug 2004, 22:09
Subscriber Scramble: ja
Location: BEEK

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by rogerb »

Last departure commercial flight KLM 744M Now from kaagbaan Schiphol PH-BFW.
User avatar
Alpha Kilo One
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4427
Joined: 25 Apr 2005, 16:17
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: Jein 😉

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Alpha Kilo One »

Spotters zijn echt niet welkom morgen?
"Nix bliev wie it es"
Post Reply

Return to “'t Praethuys”