KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 500
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Iemand91 wrote:
747classic wrote:De PH-BFB kan wel eens recordhouder worden, als het uitfaseringsschema niet wordt aangepast.
Op 20Jan/17 Feb vlieg ik als passagier met een 744 all pax naar CUR, mocht het de PH-BFB zijn dan zal ik even vragen naar de vliegurensticker in het AML.
Graag, want van o.a. -BFB heb ik geen uren/cycles kunnen vinden.
P.S. Ik zal ook nog via mijn oude KLM contacten (pensionada !) een recente lijst proberen op te vragen.
Dat je pensionada van KLM was, was mij al bekend van hier en andere fora. Komt geregeld bijzonder interessante informatie van jouw kant, waarvan dank bij deze.

Schijnbaar gaan vanaf eind dit jaar elke 1.5 maand er een combi uit en is het eind 2019 eind verhaal voor hen.
Blijven in 2020 alleen nog de 4 overgebleven full-pax over die het dan nog een jaar uit blijven zingen.
Volgens een eerdere posting hier zouden er na het aanstaande zomerseizoen nog tien 747's over zijn: BFG/H/L/N/Y en de combi's BFI/S/T/V/W.
In 2019 zou KLM twee 787-10's geleverd krijgen, waarschijnlijk PH-BKA en -C. Als er dan vijf combi's uitgaan zijn er drie toestellen minder dan nu. Is dat reeel?
Zeker de BFT/V/W hoeven (qua D-check) toch nog niet weg in 2019?
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 276
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Inkjet wrote: Volgens een eerdere posting hier zouden er na het aanstaande zomerseizoen nog tien 747's over zijn: BFG/H/L/N/Y en de combi's BFI/S/T/V/W.
In 2019 zou KLM twee 787-10's geleverd krijgen, waarschijnlijk PH-BKA en -C. Als er dan vijf combi's uitgaan zijn er drie toestellen minder dan nu. Is dat reeel?
Ik heb hier staan dat -BFB in oktober vertrekt.

Dat er in 2019 gemiddeld elke 6 weken een combi vertrekt is van horen zeggen, dat moet ik toegeven.
Als dat klopt blijven er in 2020 dus nog 4 full-pax 747's over; -BFG/L/N/Y en vertrekken er in 2019 dus 5 747-combi's.
T/m eind 2019 komen er echter dus nog 3 787-9 en 2 787-10's bij. En als de plannen niet zijn veranderd begin 2020 ook nog eens 3 A350's.

En daarnaast hoeven ze natuurlijk ook niet alle toestellen 1 op 1 te vervangen. De nieuwere 787's/777's hebben ongetwijfeld een hogere inzetbaarheid dan de 747's. Als ik zo snel kijk hebben ze per dag zo'n 10 747's in gebruik/nodig terwijl ze er nog 13 in de vloot hebben.
Zeker de BFT/V/W hoeven (qua D-check) toch nog niet weg in 2019?
Ze zullen - helaas - toch een keer weg moeten. Who knows; misschien vinden de jongste exemplaren nog een nieuw leven ergens; de meeste hebben de side cargo door er al in. :wink:

Lees ook net dit: https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... ing-787-10
Iemand abonnee? Weer een nieuwe WBC, meer goedkope stoelen achterin; dat klinkt als de KLM A330 maar dan van Boeing.
User avatar
MikeR
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 312
Joined: 19 Dec 2013, 20:35
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by MikeR »

De BXA vanochtend terug gekomen uit Norwich. Nieuwe kleuren?
In thrust, we trust
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

Iemand enig idee wat er met de PH-BFH is? Die heeft sinds 11 december niet gevlogen volgens FR24.

Mvg,
Biem
aws747
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 46
Joined: 11 Mar 2004, 23:19

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by aws747 »

De BFH staat in H14 voor een C check.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

aws747 wrote:De BFH staat in H14 voor een C check.
Dank! Enig idee wanneer ze de lijn weer op gaat? En zijn er vluchten die nu door een ander type toestel worden uitgevoerd?
User avatar
Arjenp
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1677
Joined: 01 Jan 2009, 09:58

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Arjenp »

MikeR wrote:De BXA vanochtend terug gekomen uit Norwich. Nieuwe kleuren?
Correct. Is back in blue
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

Arjenp wrote:
MikeR wrote:De BXA vanochtend terug gekomen uit Norwich. Nieuwe kleuren?
Correct. Is back in blue
Misschien staat er een speciale livery in de planning met het honderdjarig bestaan maar dat is nog even afwachten.
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 276
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Biem wrote:
Arjenp wrote:
MikeR wrote:De BXA vanochtend terug gekomen uit Norwich. Nieuwe kleuren?
Correct. Is back in blue
Misschien staat er een speciale livery in de planning met het honderdjarig bestaan maar dat is nog even afwachten.
Ik zou zeggen; de originele livery van eerste 747-200's op een 747-400. :mrgreen:

http://www.airliners.net/photo/KLM-Roya ... Uu2Q%3D%3D
(Ik zal de foto maar niet plaatsen; beetje groot :oops: )
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 500
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Iemand91 wrote: Lees ook net dit: https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... ing-787-10
Iemand abonnee? Weer een nieuwe WBC, meer goedkope stoelen achterin; dat klinkt als de KLM A330 maar dan van Boeing.
Misschien bedoelen ze dezelfde nieuwe BC als in de 787-9? KLM had al laten weten dat er 8 stoelen meer in de 787-10 dan in de -9 zouden komen. Dat kan zomaar omdat de afstand tussen deur 1 en 2 groter is.
Er zouden minder economy comfort stoelen komen, dat kun je uitleggen als meer goedkope stoelen achterin...
Last edited by Inkjet on 16 Jan 2018, 21:53, edited 1 time in total.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 686
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Dat lijkt mij geen optie:
1.) BFY is de laatste kist geweest met een D-check dus laatste met een totaal nieuwe bechildering
2.) De onderkant van de romp (gedeelte onder de raampjes) is van een ander materiaal gemaakt dan de 200 waardoor deze niet meer glimt en mat is
3.) De oude 200 beschildering is mijns inziens zo gedateerd dat dit niet voldoende meer aan zal spreken

Ik vermoed dat er 100 jaar stikkers zullen worden geplakt op meerdere vliegtuigen


[/quote]Misschien staat er een speciale livery in de planning met het honderdjarig bestaan maar dat is nog even afwachten.
Ik zou zeggen; de originele livery van eerste 747-200's op een 747-400. :mrgreen:

http://www.airliners.net/photo/KLM-Roya ... Uu2Q%3D%3D
(Ik zal de foto maar niet plaatsen; beetje groot :oops: )[/quote]
User avatar
RudiMD11
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 727
Joined: 25 Apr 2016, 22:53
Location: EHRD/RTM
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by RudiMD11 »

De livery van PH-BUA toen die geleverd werd zou inderdaad geweldig zijn! Of ie glimt of niet maakt niet uit, kleurtje geven kan altijd. Hoeft niet per se een D-check voor te zijn.
RVG
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 276
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

nemaco wrote:Dat lijkt mij geen optie:
1.) BFY is de laatste kist geweest met een D-check dus laatste met een totaal nieuwe bechildering
D-check is natuurlijk niet nodig voor nieuwe beschildering; kijk bijvoorbeeld naar #OrangePride.
2.) De onderkant van de romp (gedeelte onder de raampjes) is van een ander materiaal gemaakt dan de 200 waardoor deze niet meer glimt en mat is
Nope, zelfde materiaal. Zijn ook genoeg 747-400's geweest met kaal aluminium. Geloof dat het alleen wel extra onderhoud eist t.o.v. geverfd.

En je zou het natuurlijk ook gewoon zilver/grijs kunnen maken. Kijk bijvoorbeeld hoe Lufthansa dat heeft gedaan met hun 747-8i retrojet.
(IMHO een van de mooiste vliegtuigen die nu rondvliegen)
3.) De oude 200 beschildering is mijns inziens zo gedateerd dat dit niet voldoende meer aan zal spreken
't is alleen een nieuwere livery dan op de 737 zat; hoewel het verschil marginaal is (grootste verschil is de staart)
Heck, in het tijdperk dat zoveel maatschappijen naar Euro White liveries gaan, zou dit juist bijna modern zijn. :roll:

Daarnaast is het natuurlijk de originele (doch kortdurende) livery van de 747 bij KLM. Als ze nou een 747 die tot het laatst blijft deze paintjob geven; kunnen ze de 747 ook voorgoed uitzwaaien in de kleuren dat ze ooit binnenkwam.

EDIT: Mees Jansen heeft alvast een voorzet gemaakt:

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5AF69496
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5AE9D448
Ik vermoed dat er 100 jaar stikkers zullen worden geplakt op meerdere vliegtuigen
Denk het ook inderdaad, net zoiets als met de '95 stickers.

Maar goed; dit is natuurlijk ook gewoon wensdenken van mij. Ik weet zelf ook wel dat dit niet gaat gebeuren.
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 724
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

aws747 wrote:De BFH staat in H14 voor een C check.
De BFH was vanmiddag vertrokken richting Delhi (KL871), maar is omgedraaid in de buurt van München en vliegt weer richting EHAM....
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3356
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Bennie wrote:PH-BHN, msn 42491, expected to arrive at Schiphol on January 26th, 2018
Is this expectation still current?
== All is well, as long as we keep spinning ==
Post Reply

Return to “'t Praethuys”