Crash TC-JGE off-topic & interpretaties

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Derice
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1697
Joined: 24 Dec 2007, 14:12
Type of spotter: F3
Subscriber Scramble: Derice

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by Derice »

cHabu wrote:Als men zo graag foto´s wilt maken, dan is zondag wellicht het juiste moment.
Dan zou het wrak worden verwijderd.

C.
Lijkt mij dat je op zo'n moment meer in de weg staat dan als het er nog ligt.
En dat hoef ik ook niet zo nodig te zien.
toppiero wrote:Hij is een rampentoerist.......
Ik vind niet dat ik een rampentoerist ben. Uiteraard mag jij een andere mening hebben, maar daar hoef ik het niet mee eens te zijn. ;)
Vond die ambulance broeders op een rijtje met een camera in hun handen wel een goed voorbeeld van de stempel die je op mij drukte.
Zie: http://media.nu.nl/m/m1bzv73adf7a.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Woon onder de g/s van de 27 en zie er genoeg overvliegen, sta ook vaak te spotten.
Vliegtuigen zijn een hobby en dit hoort er ook bij in mijn optiek.

Maar prima dat jij een andere mening hebt. :)
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11179
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by Key »

evhest wrote:Omdat het aannemelijk is de dat de motoren op flink vermogen draaiden om uit een stall te geraken en er dus als ongeleide projectielen vandoor gingen toen ze afbraken.
Ik denk persoonlijk eerder dat de motoren veel of alle vermogen verloren hadden, en daarom de kist gecrasht is. Bij het op de grond slaan kan een motor heel goed afbreken en verderop tot stilstand komen.

Erik
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by ErikFB »

Nieuwe ontwikkelingen betreffende dit frame zo wordt er op RTL7 gemeld: Vorige week 2 x problemen met het frame waarvoor extra onderhoud heeft plaatsgevonden.

Zou gaan om de flaps vorige week woensdag en alarmlampjes begin deze week. Tenminste dat melden anonieme bronnen in Turkije waar men van vermoed dat het of onderhouds- of vliegend personeel is. Logboek in de cockpit zal uitsluitsel moeten geven.

Overigens weet Pieter van Vollenhoven (?) te melden dat de cockpitcrew verpletterd zou zijn door de panels aan de achterkant van de cockpit die naar voren zouden zijn gekomen toen de neus de grond raakte en knikte.
User avatar
LifelinerOne
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 451
Joined: 04 Jan 2008, 17:07
Type of spotter: Photography
Subscriber Scramble: Anton Homma
Location: NL

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by LifelinerOne »

Ik vind niet dat ik een rampentoerist ben. Uiteraard mag jij een andere mening hebben, maar daar hoef ik het niet mee eens te zijn. ;)
Vond die ambulance broeders op een rijtje met een camera in hun handen wel een goed voorbeeld van de stempel die je op mij drukte.
Ik zie overigens regelmatig ambulancepersoneel foto's maken van de situatie tijdens een inzet. Zou gisteren anders zijn geweest? Geef toe dat het een beetje gekke foto is, maar vind ik hun echt geen ramptoeristen. Wanneer je professioneel op zo'n moment wordt ingezet opereer je op het toppen van je kunnen. Een "aandenken" aan zoiets is dan gewoonweg goed voor jezelf en helpt mee om wat je hebt meegemaakt een plek te geven.

Wanneer ik daar speciaal naar toe ga om voor mijn hobby een foto te maken vind ik dat niet echt een hoogtepunt. Helemaal niet omdat ik dan mijn hobby ga uitoefenen terwijl er 9 mensen om zijn gekomen. Het getuigt in mijn ogen van weinig respect. Ik snap dat bij dit soort dingen "ramptoerisme" op gang gaat komen, maar het blijft een vreemd fenomeen.

Vanochtend stonden er zelfs mensen op de vluchtstrook bij de A9 om tussen de screens door te kunnen kijken naar het toestel. Ik bedoel, hoe onverantwoordelijk kun je zijn? De Politie Kennemerland heeft al aangegeven geen ramptoerisme te dulden aangezien dit alleen maar de onderzoeks en bergingswerkzaamheden gaat hinderen en groot gelijk hebben ze.

Cheers! :wave:
Luamax
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 837
Joined: 20 Aug 2007, 19:37

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by Luamax »

ErikFB wrote:Zal mij niet verbazen als de wrakstukken afgedekt op diepladers richting SPL-oost of Woensdrecht gaan, kleinere delen zullen in afgesloten trailers afgevoerd worden
En wat moet Woensdrecht met de wrakstukken?
User avatar
adz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2314
Joined: 01 Dec 2003, 21:23
Type of spotter: S2
Subscriber Scramble: ja
Location: Delft

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by adz »

LifelinerOne wrote:
E-R-I-C wrote:
rysz wrote:Weet iemand toevallig wat het nieuwe vluchtnummer is voor de reguliere ochtendvlucht van TK uit IST? Volgens de site van Schiphol is dat nog steeds TK1951, maar dat lijkt me niet gebruikelijk.
Waarom niet?
Wordt er uit respect niet vaak voor gekozen het bewuste verongelukte vluchtnummer niet meer te gebruiken?
Vandaag is, ook enigszins tot mijn persoonlijke verbazing, 'gewoon' de THY1951 / THY1952 van en naar Istanbul geweest.
# But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake #
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by ErikFB »

Luamax wrote:
ErikFB wrote:Zal mij niet verbazen als de wrakstukken afgedekt op diepladers richting SPL-oost of Woensdrecht gaan, kleinere delen zullen in afgesloten trailers afgevoerd worden
En wat moet Woensdrecht met de wrakstukken?
Heel simpel, daar is meer dan genoeg ruimte om de wrakstukken op te slaan en verder te onderzoeken zonder dat ze in de weg liggen en kan het verkeer op de Polderbaan weer doorgang vinden
User avatar
Derice
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1697
Joined: 24 Dec 2007, 14:12
Type of spotter: F3
Subscriber Scramble: Derice

Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by Derice »

Delta12 wrote:De NW stond net op de kruising voor Y/W5/Z stil. De LH op RB. B terhoogte van A26 verder zat er niks tussen.

We hebben toen vanaf hek 90 (UGS A) hulp diensten naar hek 106 gereden: RB-Q / RB-A / center baan kruisen bij W5 / RB V / 36L afrijden tot hek 106... en vervolgens weer terug.. volgende ploeg halen. Wel heel apart als je opeens van de toren overal over heen mag en het grond verkeer bevroren is.... 2 brandweer wagens en 3 ambu's achter mij aan met sirenes dat vergeet je nooit meer... Die LH en NW kisten waren echt gek om zo stil te zien staan..

De Go around was niet voor de Turskish.. Laatste woorden van de turkish zijn volgens mij dat de toren zegt:

THY 1951 Contact tower on 118.270.. Dan een soort van copy die niet te verstaan is verder hoor ik op geen enkele recording meer van de 1951.
Ook niet op recordings van 118.270? (Als die er zijn?).
Lijkt mij dat er nog landing clearance geven moet zijn voor deze vlucht? Die zouden ze toch al gehad moeten hebben op het punt waar ze omlaag zijn gekomen?
Er is geen recording van de landing clearance? Want dat hoor je verder niet op die approach recording.
klm641
Posts: 9
Joined: 10 Dec 2007, 08:11

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by klm641 »

Bokkum wrote:
In ieder geval een NW B752, maar zou kunnen dat er nog 1 tussenzat...
Dat was de NW 60 die moest binnenkomen op E6, had daar volgens de computersystemen
om 10:36 op de blocken moeten staan. Stond daar om die machine binnen te docken, alleen kwam ie maar niet. Nou gebeurt het wel vaker dat het later wordt dan dat de systemen aangeven, zeker als een machine op de polderbaan geland is, maar nu duurde het maar en duurde het maar. Bij navraag via Hub Control Center toen vernomen dat er een kist naast de baan lag. Rare gewaarwording! NW 60 stond uiteindelijk rond de klok van half twaalf op de blokken op E6.

groet
Ron
klm641
red baron
Posts: 2
Joined: 26 Feb 2009, 18:50
Type of spotter: f5

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by red baron »

Derice wrote: Ook niet op recordings van 118.270? (Als die er zijn?).
Lijkt mij dat er nog landing clearance geven moet zijn voor deze vlucht? Die zouden ze toch al gehad moeten hebben op het punt waar ze omlaag zijn gekomen?
Er is geen recording van de landing clearance? Want dat hoor je verder niet op die approach recording.
Lijkt me allemaal niet zo relevant. Ook al zou dat fout gegaan zijn dan zal die kist daar echt niet om crashen. Maar volgens mij wordt hij rond de 40ste sec gecleared voor 19R (clearing wordt alleen ingeval van landing en start gegeven; als laatste bevestiging; radio procedure aanpassing na Tenerife 1975). Even later zwaait de controller hem uit door hem door te verwijzen naar de twr 118.27. Nergens een spoor van onrust of een melding van een afwijking op de ILS of de naderingsnelheid. Bizar.
User avatar
AviaView
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2593
Joined: 21 Sep 2008, 16:10
Subscriber Scramble: Jeroen
Contact:

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by AviaView »

Hebben we allemaal al de volgende spectaculaire foto gezien, van waarschijnlijk enkele seconden na de klap op de grond. Het stof en rook is nog te zien, zelfs de motor die vooruit is gevlogen laat nog een spoor achter:

Image

Url: http://media.nu.nl/m/m1bzv76a43o6.jpg
Bron: Nufoto.nl
Copyright NSMagt / Nicolai van der Smagt (eigenaar van deze foto)

Groeten, jeroen
User avatar
Securityguy
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 510
Joined: 08 Nov 2003, 18:51
Subscriber Scramble: Velko
Location: Hoogland-OCC (Schiphol-Oost)

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by Securityguy »

Gaat volgens de Telegraaf om 4 amerikanen en 5 turken die de dood vonden.
4 Amerikanen zouden employees van Boeing zijn (en dus mogelijk business class hebben gevlogen).
User avatar
JS50557
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4126
Joined: 22 May 2003, 13:17
Location: Hoofddorp (Toolenburg)
Contact:

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by JS50557 »

Noodverordening rond brokstukken rampjet

SCHIPHOL - Rond de plaats waar woensdag het vliegtuig van Turkish Airlines neerstortte is per direct een noodverordening van kracht. Hiermee wordt het voor iedereen, met uitzondering van de bewoners in het gebied, verboden zich rond de rampplek op te houden.

Dat maakte burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer donderdag bekend tijdens een persconferentie. Met de noodverordening wil de burgemeester voorkomen dat grote aantallen mensen bij de brokstukken van vliegtuig en de werkzaamheden aldaar komen kijken.

Bron: De Telegraaf.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11179
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by Key »

red baron wrote:volgens mij wordt hij rond de 40ste sec gecleared voor 19R (clearing wordt alleen ingeval van landing en start gegeven; als laatste bevestiging; radio procedure aanpassing na Tenerife 1975). Even later zwaait de controller hem uit door hem door te verwijzen naar de twr 118.27.
De term 'cleared' is inderdaad gereserveerd voor bepaalde instructies, maar daar valt iets meer onder dan alleen take-off en landing. Op Schiphol krijgt een inbound normaliter bv. 'cleared for approach' van Approach/Arrival (de eindnadering mag aangevangen worden, de vlieghoogte wordt verlaten op het glijpad), en 'cleared to land' van Tower. Dat is bij de THY dus allemaal gebeurd.

Erik
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
geert
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1266
Joined: 05 Oct 2002, 17:27
Location: IJsselmuiden, booming city near Kampen.
Contact:

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by geert »

Wat mij na het zien van de beelden van de NOS/KLPD verbaasd, is dat niemand iets zegt/meldt over het feit dat de achtervleugels van het toestel er enkele tientallenmeters achter liggen. Eerst de achtervleugels, een boel losse delen, dan pas het wrak.

Het lijkt mij dan raar dat het toestel 'uit de lucht is komen vallen'

Geert
PH-BZF/G, PH-LMR, PH-BXR, PH-KCD, G-EUPR, G-EUUR.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”