De Schiphol krimp

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: De Schiphol krimp

Post by streep »

Flyboy wrote: 08 Dec 2022, 11:42 ..... Wij zitten relatief dicht op Pampus ‘as the crow flies’ en hebben daardoor het genot van verkeer inbound en outbound: licht zakkend van 2000 – 5000 voet en met vermogen stijgend van 5000-10.000 voet. Toch heeft bijvoorbeeld dat zelfde Hilversum weinig tot geen enkel economisch voordeel van Schiphol.
Ten tijde van de staatslening aan KLM was het de 2e kamer een doorn in het oog dat er zoveel groot verdieners bij de KLM werken. Mensen met een inkomen boven de 'balkenende-norm'. Laten nu heel veel mensen uit deze groep in het gooi en de omgeving Hilversum wonen. Deze mensen dragen duidenden euros aan gemeentelijke belasting af, Zij kopen brood bij de bakker en hun kleding in boetiekjes ipv online bij de Primark.
Dus ook een gemeente als Hilversum heeft weldegelijk baad bij de luchthaven.
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2705
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Re: De Schiphol krimp

Post by Flyboy »

streep wrote: 08 Dec 2022, 13:20 Laten nu heel veel mensen uit deze groep in het gooi en de omgeving Hilversum wonen. ..... Dus ook een gemeente als Hilversum heeft weldegelijk baad bij de luchthaven.
Klopt dat er hier bovengemiddeld veel captains en stewardessen wonen. Echter: dit is nog steeds direct KLM / Schiphol gerelateerd.
Flyboy wrote: 25 Nov 2022, 13:13 Ik zou bijna zeggen "I rest my case" . Je benoemd de mensen die direct of indirect een baan hebben door NV Schiphol, en daar mag je zelfs de bakkers en slager onder rekenen die de medewerkers voorzien van voedsel.
Maar nog steeds geen voorbeelden van industrie (dus niet luchtvaart gerelateerd) die in Nederland zit omdat we Schiphol hebben EN banen opleveren voor Jan Modaal. Dus trustfondsen op de zuidas zetten geen zoden aan de dijk.
User avatar
Hopla
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 433
Joined: 04 Dec 2004, 18:36

Re: De Schiphol krimp

Post by Hopla »

Misschien een idee om het om te draaien en aan te tonen dat SPL geen banen oplevert? Dan moet je toch ook kunnen aantonen waar dat uit blijkt.

Als ik boeren verstand gebruik dan is het niet meer dan logisch dat krimp banen kost direct en indirect. Hoeveel laat zich op zo’n complex dossier niet quantificeren. Direct wel maar indirect is afhankelijk van wat je bereid bent mee te nemen. Als een bakker een vierde van zijn omzet kwijt is gaat ie dan failliet heb je een slachtoffer maar misschien kan hij het verlies wel hebben. Maar doordat zijn omzet bij een concurrent terecht komt kan die misschien opeens net wel overleven. Maar omdat de leverancier wel de 2 bakkers nodig had om te overleven gaat deze ook failliet. Nu moet de ene bakker die overleeft wel meer betalen aan een nieuwe leverancier en gaat hij alsnog failliet…

Kan iemand mij nog volgen? Nee onzin he! Dit was dan alleen nog een simpel voorbeeld waardoor banenverlies of generatie zich onmogelijk laat uitrekenen en wat mij betreft ook zinloos is en helemaal afhankelijk is wie de berekening maakt en van de mening die hij of zij heeft,
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11179
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: De Schiphol krimp

Post by Key »

Flyboy wrote: 08 Dec 2022, 11:42De overlast gaat zelfs tot aan het oosten van het land: Lelystad moest uitbreiden omdat Schiphol het niet meer aankan. Vliegroutes worden verlaagd en zweefvliegend Nederland kan straks niet meer hoogte tanken omdat er af en toe een airliner langskomt. En dat allemaal om (grote stappen snel thuis) overstappers te faciliteren.
Zullen we daar nu eerst eens even getallen aan hangen?
Cijfers van Schiphol zelf, juli 2019 toen alles nog booming was (keigaaf btw 8) ):
Passengers:	6.724.023
O & D:		4.427.091
Transfer:	2.296.932
O & D passengers: Originating & Destinating passengers. Those whose journey by air starts or ends at Amsterdam Airport Schiphol.

Dus ja, een flink aandeel van ca. 1/3 maar nee, zeker niet het overgrote deel.
Voor de volledigheid ook kort de vracht:
Cargo (tonnes)	129.143
Inbound		 63.515
Outbound	 65.628

Verder moest Lelystad een relief airport worden met alle waardeloze gevolgen van dien, zeker ook voor de luchtsport ja :evil: , omdát de Schipholomwonenden* zo hard klaagden dat verdere uitbreiding niet zomaar politiek verkocht kon worden. Schiphol kon vliegtechnisch makkelijk nog veel meer aan, maar qua geluidspolitiek niet.
* Tot in Den Haag en Apeldoorn natuurlijk...

Voordat kerona alles veranderde was er dus maar één mogelijkheid om ooit verder te kunnen met Schiphol, en dat was aantonen dat men echt 'alles geprobeerd' had om elders verkeer onder te brengen. Daarom is de EHLE-ombouw ook afgemaakt, is mijn overtuiging. De Alders-akkoorden die de bestaande geluidsbeperkingsregels oplegden zouden zouden in 2020 verlopen en men hoopte op meer lucht (pun not intended) daarna, waar natuurlijk wel de EHLE-constructie voorwaarde voor was.

Heel verrassend - NOT - gingen 'omwonenden' van LE ook in de protestmodus, met als resultaat dat wel de lichte luchtvaart deels de sjaak was daar en het verder niets opleverde dan kapitaalvernietiging tot op heden. Vervolgens stortte het verkeer helemaal in elkaar natuurlijk doordat niks meer mocht en nu er herstel optreedt beginnen de discussies uiteraard weer.


Grtz,
Erik
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11179
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: De Schiphol krimp

Post by Key »

O ja, ook nog even de cijfers van een niet-vakantiemaand natuurlijk, voor een completer beeld. September 2019:
Passengers:	6.493.468
O & D:		4.153.931
Transfer:	2.339.537

Cargo (tonnes)	136.819
Inbound		 69.627
Outbound	 67.192

Zo'n 6,5 % minder O&D pax en 2 % meer Xfer, resulterend in een aandeel Xfer dat stijgt van ruim 30% tot ruim 40%. Best veel inderdaad, nog wel steeds de minderheid. Ook 6% meer vracht buiten de vakanties.

Grtz,
Erik
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
tonjochems
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2551
Joined: 06 Apr 2005, 12:34
Type of spotter: civil
Subscriber Scramble: tonjochems
Location: Voorhout

Re: De Schiphol krimp

Post by tonjochems »

wingview
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 150
Joined: 01 Oct 2009, 17:30

Re: De Schiphol krimp

Post by wingview »

En nu massaal de petitie tekenen
https://petities.nl/petitions/red-schip ... ?locale=en
Done!
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21816
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: De Schiphol krimp

Post by Stratofreighter »

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... eid-met-vs
Kabinet schort krimpplan Schiphol op na kritiek VS en EU

14 november 2023 16:28
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl April-2024
Post Reply

Return to “'t Praethuys”