Wat zijn de bijkomende kosten van aanschaf digitale camara?

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
User avatar
Hopla
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 433
Joined: 04 Dec 2004, 18:36

Wat zijn de bijkomende kosten van aanschaf digitale camara?

Post by Hopla »

Ik wil ook heel graag overstappen op de digitale camera. Zelf zit ik aan de Canon te denken omdat deze camara denk het meest gebruikt wordt onder spotters en dus waarschijnlijk goed is. Het zal de EOS350 of 400 worden. Lens ben ik nog niet uit.

Maar welke kosten kan ik nog meer verwachten bij aanschaf van de camara. Geheugen kaart, accuus etc?

Wat zou een mooi praktisch setje zijn voor iemand die liever niet teveel uitgeeft maar wel voor qualiteit gaat?
User avatar
KIER
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 753
Joined: 22 Sep 2002, 10:32

Post by KIER »

Kies dan voor de EOS400D, is namelijk een verbetering van de 350D.

Bij de Camera zit standaard 1 accu, maar meer is wel vereist denk ik zo. En laat je dan niet gek maken door bij aanschaf van je camera gelijk extra accu's te kopen voor een asociale prijs. NIET DOEN.
kost namelijk rond de € 50,- per stuk terwijl je ze op internet al kunt vinden voor rond de € 17,- (kijk op http://www.batteryking.eu/products/digi ... canon.html" onclick="window.open(this.href);return false; ) en deze hebben een veel langere garantie dan de originele van Canon.

Geheugenkaartjes heb je ook wel extra nodig, en voor de rest kan ik alleen nog een card reader aanbevelen.

Iemand anders nog suggesties ???


Kier
User avatar
Dutch Spotter
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 913
Joined: 19 Jan 2005, 12:10
Location: Delft/EHRD/EHAM

Post by Dutch Spotter »

een degelijke opberg tas.
lowpro, tamrac bijv.

hij hoeft niet groot te zijn, maar hou wel rekening met uitbreiding.
niet dat je een tas koopt voor je body en de kit lens maar dat je er ook nog lenskappen en andere(zoom) lenzen in kwijt kunt.

verder kan ik zo snel niks meer verzinnen.

Gr. Dennis
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Post by ErikFB »

en vooruitlopend op de plannen van Schiphol en de plaatsing van hekken zou naast dit alles een trapje ook geen gek idee zijn ( mocht je die nog niet hebben).

Zonder gekheid natuurlijk, maar een filter / lens voor je objectief tegen vuil en vliegen is altijd handig. ook voor dat soort zaken is een blaasbalgje ook nooit weg.

Erik
User avatar
Janos
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 720
Joined: 28 Oct 2004, 11:54
Location: Alphen aan den Rijn
Contact:

Post by Janos »

En wat dacht je van lenzen. Alleen de standaardlens doe je niet veel mee.
Ook een battery-pack is geen overbodige luxe bij de 400D.
De camera is anders veel te licht en te klein om met een grotere lens te werken.
User avatar
Redskin
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1277
Joined: 01 Jul 2003, 16:22
Type of spotter: a serial is just paint to brighten up an aircraft
Subscriber Scramble: Digitaal
Location: 10 miles from Gilze Rijen
Contact:

Post by Redskin »

Als je voor een EOS 400 of 350 gaat zou ik er zowieso een grip bij kopen. Hierin kunnen meteen 2 accu's of 6 penlights (ingeval van nood)
Let bij het kopen van de accu's wel op het aantal milliamp's. Goedkopere accu's hebben vaak minder mA's en zijn dus vlugger leeggetrokken door de camera.
Verder een aantal geheugenkaarten, ik zou niet voor een kaart van 4 gb gaan maar liever voor 2 van 2gb of 4 van 1gb. (gaat er een kapot zijn er minder foto's verloren)
Een goede tas of koffer is ook een vereiste voor onze hobby (tenzij je een goed weer spotter bent, zoals meedere op dit forum :twisted: ).
Als je er nog geen hebt EEN CARDREADER VOOR JE PC. Gaat veel sneller dan via de camera interface.

Succes met je aankoop
John
Image
User avatar
Andressi
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 212
Joined: 21 May 2007, 23:31
Location: Montfoort (UT)
Contact:

Re: Wat zijn de bijkomende kosten van aanschaf digitale cama

Post by Andressi »

Hopla wrote:Ik wil ook heel graag overstappen op de digitale camera. Zelf zit ik aan de Canon te denken omdat deze camara denk het meest gebruikt wordt onder spotters en dus waarschijnlijk goed is. Het zal de EOS350 of 400 worden. Lens ben ik nog niet uit.

Maar welke kosten kan ik nog meer verwachten bij aanschaf van de camara. Geheugen kaart, accuus etc?

Wat zou een mooi praktisch setje zijn voor iemand die liever niet teveel uitgeeft maar wel voor qualiteit gaat?
Als je zover bent dat je daadwerkelijk je aankopen gaat doen, kun je eens overwegen om dit bij Digitalstreet.nl BV te doen. Ik heb al mijn foto-apparatuur bij deze zaak gekocht (Olympus) en zij hanteren over het algemeen scherpe prijzen. Tevens heb je bij aankopen boven 200 euro geen verzendkosten. Alles wordt verzekerd verzonden. Als je vooruitbetaalt, heb je meestal binnen 72 uur (indien voorradig) je spullen in huis.

Je kunt voor prijsvergelijkingen ook eens kijken op Pricewatch - Tweakers en zoek jouw specifieke camera artikelen op. Kan je weleens aardig wat besparen.

Succes met de koop van je camera-spullen, en wie weet tot ziens langs de start/landingsbanen! :)

Groetjes,
Andres
User avatar
sfeyenoord1
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1567
Joined: 05 Mar 2006, 17:40
Type of spotter: An enjoying one
Location: Boskoop (Zuid-Holland, Nederland)
Contact:

Post by sfeyenoord1 »

Heb de 350d gekocht ivm budget maar wat je erbij kan verwachten dat echt vereist is:
-Lens
-Extra Accu
-Tas
-Geheugenkaartje
-Zonnekap (bij de meeste zit deze standaard maar bij bijvoorbeeld een canon niet)

Extra:
-Filter
-Statief
-Batterygrip

Ander extra wat ook nodig is:
-Sensor cleaning spullen
-lenzenschoonmaakset (blaasgalgje etc)

O ja en eventueel een verzekering indien je dat nodig vind. :roll:

Zelf moet ik nog grip, filter, de schoonmaakspullen, de extra accu, en de lens met zonnekap, en het statief :P Of je kan zeggen ik heb de tas, de camera en het geheugenkaartje lol. Maar voor de opendagen moet ik alleen nog het filter, de grip, en het statief als alles goed loopt
:P Hoop dat je hier wat aan hebt, succes er in ieder geval mee! :P
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Post by Iwan Bogels »

Hi,

Als ik van jouw geval uit ga dan zou ik inderdaad voor de Canon EOS-400D kiezen, aangevuld met een leuke lens.

Absolute noodzaak om te hebben is een geheugenkaart, en deze zou ik vooraf kopen bij de goedkoopste zaak die je kunt vinden. Koop bij voorkeur twee kleinere kaarten ipv één grote. De reden leg ik je zo wel uit.

Met je standaard camera (inclusief meegeleverde batterij) en je geheugenkaart kun je nu al aan de slag. Maar afhankelijk van je budget kun je gaan denken aan de uitbreiding van je set. Waar je in gaat investeren kun je natuurlijk zelf beslissen, maar dit zijn enkele opties:

Battery grip: Dit geeft je camera wat meer houvast, want de EOS-350 en 400 zijn allebei erg compact. Daarnaast biedt je battery grip ruimte voor een extra batterij (dus meer speling voordat je opnieuw moet opladen) en kun je Penlite batterijen (AA's) gebruiken als alternatieve krachtbron. Dat laatste is erg handig omdat je dan overal de energie van je camera kunt aanvullen.

Meer geheugenkaartjes: Ideaal als je op een mooie dag lekker door wilt schieten. Mag ik je adviseren om RAW + JPG te gaan schieten ? Plaatjes in RAW vereisen een hoop werk, maar als je Photoshop eenmaal onder de knie hebt is het veel mooier dan JPG. Uiteraard valt of staat alles met het beschikbare geheugen. Zelf heb ik genoeg geheugen aangeschaft om minimaal één hele dag te kunnen schieten zonder dat ik mijn kaartjes leeg hoef te maken.

Een portable hard disk: Zo'n apparaat stelt je in staat om onderweg je geheugenkaartjes op te slaan op harde schijf, waarna je kaartjes weer leeg zijn. Als je zo'n apparaat hebt dan kun je met veel minder geheugenkaartjes volstaan. Een grote uitgave op zo'n harddisk betaalt zich dus een beetje terug doordat je minder geheugenkaartjes hoeft te kopen. Met twee kleinere kaartjes kun je steeds wisselen tussen camera en hard disk. Als je maar één kaartje hebt loop je het risico dat je dingen gaat missen op het moment dat je enige kaartje door de hard disk wordt leeggelezen.

Externe card reader: Zo'n klein apparaatje heb je al voor een tientje. Met een USB-aansluiting kun je dan heel eenvoudig alle foto's naar de PC kopieren zonder dat je daar een camera of speciale software voor nodig hebt. Zo'n ding werkt super makkelijk en is op iedere computer te gebruiken.

Camera tas: Als je je camera bij een gewone fotograaf gaat kopen gaan ze je allerlei extra's proberen aan te smeren omdat ze hier lekker op verdienen. Laat je niet gek maken en wees voorbereid. Koop alleen dát wat je je hebt voorgenomen. Een camera tas is zeer nuttig maar is op internet vaak veek goedkoper te vinden dan bij de gemiddelde fotoboer. Vraag even rond voor goeie suggesties, en hou rekening met eventuele uitbreiding van je cameraset in de toekomst.

Filters: Filters voor je lenzen hebben vaak een dubbele functie. Ze beinvloeden de lichtval en beschermen je lens tegen krassen. In principe heb je voor digitale fotografie minder baat bij de gebruikelijke filters dan bij film fotografie, dus je kunt er mooi op besparen. Aan de andere kant is bescherming van je lenzen ook niet verkeerd, dus het wordt een persoonlijke afweging. Zelf heb ik op de meeste lenzen géén filter zitten.

Schoonmaakspullen: Digitale camera's hebben last van stof. De EOS-400D heeft een ingebrouwde automatische sensor reiniging, dus is wat minder gevoelig voor stofjes op de sensor. Mocht je toch last van stof hebben dan is een rubberen blaasbalgje een mogelijke oplossing. Voor hardnekkiger stof kun je terugvallen op Sensor Swab van Photosol, in combinatie met Eclipse reinigingsvloeistof.

Externe harddisk / DVD's: Je vroegere negatieven en dia's waren originelen waarvan er maar één was. Je digitale plaatjes kun je zo vaak dupliceren als je maar wilt, en dus kun je back-ups maken. Erg handig, want harde schijven en computers hebben nog wel eens de neiging om te crashen. Om bij zo'n crash niet al je gekoesterde plaatjes definitief te verliezen kun je kiezen voor back-ups op CD, DVD of externe harde schijf. Zelf heb ik al mijn plaatjes op drie plaatsen staan: De interne harde schijf van mijn PC, een externe harde schijf die ik na het opslaan van de plaatjes loskoppel van PC en lichtnet, en een extrene harde schijf die bij ik in een ander huis bewaar zodat ik ook bij brand mijn plaatjes nog heb. Hoe ver je wilt gaan in je back-ups, dat is natuurlijk aan jezelf, maar ik zou minimaal één kopie buiten je PC bewaren.

Nou, ik hoop dat dit je een idee geeft van waar je je centen aan kunt besteden. Succes met speuren naar de aanbiedingen.

Groetjes,
Iwan
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3733
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

My 2 cents...

Post by SquAdmin »

Sorry hoor, maar ik zie een aantal dingen voorbij schieten die ik verre van noodzakelijk vind. Zo zie ik een statief genoemd worden... waar gebruik je die voor bij luchtvaartfotografie?! Ik heb in 17 jaar tijd nog nooit een kist vanaf een statief gefotografeerd. Alleen bij monsterlenzen of nachtfotografie heb je er iets aan.

Daarnaast de tweede accu: als je op trip gaat is een tweede accu misschien handig, maar voor de enkele dag weg moet je gewoon zorgen dat je batterij opgeladen is voordat je op pad gaat.

Imagetank: wederom, als je op trip gaat ontkom je er niet aan, maar voor een dag weg is het goedkoper en praktischer om gewoon een 4Gb CF kaart te kopen.

Lenshood: bij de L-lenzen van Canon zit ie er standaard bij, bij de 'consumer' lenzen niet. Bij andere merken wordt de zonnekap, voor zover ik weet, altijd meegeleverd.

Batterypack: misschien dat het op een EOS350/400 fijner aanvoelt, maar of het noodzaak is.


@Hopla, je zegt dat je niet teveel uit wilt geven, maar wel voor kwaliteit gaat. In cameraland gaan kwaliteit en lage kosten niet samen, dus je zult een middenweg moeten zoeken. Wat wil je precies fotograferen (mil/civ) en hoe vaak/lang ga je op pad?
Greetz,

Patrick
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1913
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Post by Glidepath »

en de kosten? want dat vroeg je.
dat verschilt per merk. Bij kamera express werd een bekende van mij bv een setje oplaadbare AA-batterijen aangeboden. Keiduur. Even doorvragen... en daar kwam een B-setje oplaadbare van 2700 mah; merk Magic. Zijn prima, leveren goed prestaties en waren veel goedkoper dan de eerste optie van de verkoper.
Voor geheugenkaartjes: De beste snelste kaartjes kun je kopen, maar dat werkt niet optimaal op een 'kleine' eos' die snapt dat dat.... Als je heeeeel veel fotografeert koop je twee 2 Gb kaartjes. Ik zou gaan voor A-merk Sandisk Ultra II, da's prima spul. (2x25 euro of zo) (check de dagprijzen). Of kijk op internet naar testen. want er zijn enkele goedkopere merken die ook goed presteren. Of koop één kaartje als je geen bergen geld hebt. (koop anders 2 x 1 GB, minder dan 35 euro). Wat patrick zegt, ligt er aan wat jij wilt gaan doen. Voor een paar uurtjes fanatiek fotospotten op schiphol, lijkt het mij sterk dat je 1 GB weet vol te knallen. laat je niet gek maken. Uitbreiden kan later nog. en nee dat wordt geen miskoop als je mijn suggestie volgt.
Een fototas? of koffer? ( Ik heb een grote alu-fotokoffer te koop. :lol: ) je kunt ook zelf een B-merk-fototasje of je eigen Daypack-rugzak inrichten. (poly-schuimblok: 6 euro). Echt, Als je geen geld (er voor over) hebt, laat dure merken als lowepro (55 tot 200+ euro!!) lekker hangen.
UV-Filter: geen concessie doen: koop een A-merk. het glaswerk van B&W-filters is eigenlijk altijd goed. denk aan 20-30 euro.
Cardreader (10-20 euro) en eventuele USB hub (10 euro).

succes.
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
User avatar
RobertMB
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 885
Joined: 28 Aug 2004, 12:44
Subscriber Scramble: RobertMB
Location: Groningen

Post by RobertMB »

Een datatank is erg leuk maar voor de prijs van zo'n ding koop je ook een goede 2e hands of een wat simpele nieuwe laptop. De harddiskcapaciteit ligt tegenwoordig op 80GB (of meer) eventueel uitgebreid met een andere(externe of interne) harddisk lijkt mij dat een optie die rendabeler/goedkoper is.

Een andere mogelijkheid is om een hot-spot te zoeken (of via GPRS/UMTS abbo) de data te uppen naar een storagesite. En die vervolgens thuis weer "op te halen". Laatstgenoemde is natuurlijk in verhouding niet echt goedkoop en bovendien is het verzenden van je data via een mobiele verbinding niet echt snel maar wel effectief....

Maar gelukkig wordt flash-geheugen steeds goedkoper (en het aantal GB's per kaartje steeds GROTER).

Op accesoires als tassen e.d. wordt ERG veel verdiend en zoals velen al schreven is het aan te raden om even goed rond te kijken voor je zoiets aanschaft. De "alucase" is in vele soorten/maten voor een paar tientjes bij de bouwmarkt verkrijgbaar en je kunt hem zelf helemaal indelen/customizen naar je eigen wensen. Ik geef toe dat het niet de meest "handzame" optie is maar heel belangrijk vind ik dat je spullen goed beschermd zijn tegen regen en tevens de boel redelijk "schockproof" is bij vervoer.

O ja .... Een flitser is ook wel een aardige voor de regelmatige hangar en luchtvaartbeursbezoekers waar kisten nog al een binnenstaan.

Happy spotting & photoshooting ! 8)



Robert
User avatar
dinovandoorn
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1481
Joined: 20 Jun 2006, 09:31
Subscriber Scramble: dinovandoorn
Contact:

Post by dinovandoorn »

een grote harddisk in je computer is ook geen overbodige luxe :-) aangezien je digitaal veeeeel meer foto's maakt. Als je met een
EOS-400D RAW gaat schieten zijn het plaatjes van 9 a 10MB groot dus dat tikt lekker aan, en dan heb je ook nog iets van een backup nodig...

Suc6 ermee.
Dino
MISOS
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 153
Joined: 18 Feb 2004, 08:01

Post by MISOS »

Er zit alleen 1 nadeel aan een laptop........het gewicht en volume!!
Een imagetank heeft toch wel het voordeel dat hij in je binnenzak past en niet zwaar weegt. Probeer dat maar eens met een laptop :D

Ook het opstarten van een imagetank (enkele seconden) gaat sneller dan een laptop.

Een laptop is leuk als je op vakantie gaat en s'avonds in het hotel de foto's kan overschrijven.

In het veld werkt een imagetank veel beter (en echt duur zijn ze absoluut ook niet meer)

Grtz Henk
User avatar
sfeyenoord1
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1567
Joined: 05 Mar 2006, 17:40
Type of spotter: An enjoying one
Location: Boskoop (Zuid-Holland, Nederland)
Contact:

Post by sfeyenoord1 »

Op de eos350d is 1 raw foto 8mb, ik schiet zelf hoogste kwaliteit jpeg wat rond de 4mb is zelf vind ik dat prima werken :P. Ik heb maar een 2gb kaartje dus dat is te weinig voor een opendagen van de KLu :wink: Maar back to topic, laat je inderdaad niet gek maken en kijk goed rond, doe je research goed. Zelf van tassen heb ik de lowepro 200 aw voor 90 euro incl verzendkosten op de kop getikt, en bij de lokale fotoboer lag de 100 aw voor 130 euro! Kijk dus goed rond voor prijzen etc het kan echt enorm schelen. En als je via internet besteld kijk dan even op de kamer van koophandel site of ze daar tussen staan, dan zit je zowiezo safe :). En @ Iwan Je kan je foto's ook uploaden op een server staan ze ook veilig :), en kan je ze lekker doorlinken ook nog naar forums etc :)
Post Reply

Return to “Photography”