Verkeerde take-off op Amsterdam

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
Mark B.
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 319
Joined: 28 Oct 2008, 08:40
Type of spotter: photo only
Subscriber Scramble: Mark Broekhans
Location: Hierden

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Mark B. »

Key wrote:
ehusmann wrote:En in normale mensen taal betekent dat.....
Baan 06 iets niet bekend? breaking action good. Zicht 6km in lichte sneeuw.

Erik

Edit: beetje simultaanposten hier, maar samen komen we er wel uit. 8)
Nog even een kleine toevoeging:

Volgens mij (heb vroeger alleen metars voor militaire velden gemaakt, zijn toch vaak iets anders dan civiele) wordt bij R06//// ,indien een bepaalde zichtwaarde is bereikt, de RVR zichtwaarde gemeld. Aangezien het zicht meer dan 10km is op het moment van de waarneming is de RVR waarde in dit geval niet gegeven.

Tempo 6000 -sn geeft een soort trend aan, namelijk dat in de komende 2 uur vanaf het moment van opstellen van deze metar het zicht tijdelijk terug kan lopen naar 6000m in lichte sneeuw.

Mark
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by skycruiser »

Mark B. wrote:Nog even een kleine toevoeging:

Volgens mij (heb vroeger alleen metars voor militaire velden gemaakt, zijn toch vaak iets anders dan civiele) wordt bij R06//// ,indien een bepaalde zichtwaarde is bereikt, de RVR zichtwaarde gemeld. Aangezien het zicht meer dan 10km is op het moment van de waarneming is de RVR waarde in dit geval niet gegeven.
Nee, dat klopt niet wat je verondersteld;

op de plek waar we "/////" zien staan, zou ook een aanduiding kunnen staan in getallen.
Bijvoorbeeld in plaats van "R06/////95" zou je een "30390040" kunnen nemen.

30390040 = een aanduiding van een baan nr 30 op een bepaalde luchthaven.
De laatste 2 getallen (40) duidt de breaking action aan. 40 en hoger is goed.*

* In Rusland wordt de breaking action anders aangegeven dan we hier zouden doen. In Amsterdam kan je de getallen 91, 92, 93, 94, 95, 99 en // tegenkomen. De Russische aanduidling geeft een zg. 'frictie coefficient' weer. Je kan aannemen dat 40 én hoger 'goed' is.
29 en lager is 'slecht'.


Dan blijven de getallen 3900 over. Deze geeft aan wat voor soort 'neerslag/aanslag' er zich op de baan bevindt op dat moment.

3 = vorst
9 = over 51% tot 100% van de runway
00 = hoeveelheid op de baan > "00" betekend minder dan 1mm

Dus in het geval van Schiphol "/////" geven aan dat het niet gerapporteerd is/niet geven/niet van toepassing

---

Pakken we even een METAR erbij van een Russische luchthaven op dit moment (die krijg ik nog het meest onder ogen...):

UEEE 161000Z 20001MPS 1500 R23L/P1500N BR BKN200 M38/M42 Q1021 NOSIG RMK QFE757 23450150

UEEE = Yakutsk, Rusland
161000Z = 16 Februari, 1000 Zulu-tijd (1100L Amsterdam tijd)
20001MPS = de wind, uit 200° met 1 meter per seconde (in Rusland wordt wind in meter/sec aangegeven ipv de gebruikelijke 'knopen' hier)
1500 = zicht (1500 meter)
R23L/P1500N = RVR (Runway Visual Range) aanduiding. Baan 23L. P1500N is een zicht van 1500m en is groter dan het minimaal te meten zicht (P). De N geeft aan dat er geen verandering in komt.
BR = Mist (zicht >1000m). Bij zicht <1000m zal BR veranderen in FG (Fog). In het Nederlands ook 'Mist'
BKN200 = gebroken wolken op 20,000 voet
M38 = temperatuur van -38°C
M42 = dauwpunt van -42°C
Q1021 = luchtdruk op zeeniveau van 1021 Hpa (QNH)
NOSIG = geen noemenswaardige verandering verwacht
RMK = opmerkingen (remark)
QFE757 = luchtdruk in 'QFE' *
23450150 = baan 23 (23) heeft droge sneeuw (4) op 26%-50% van de baanlengte (5) met een diepte van 1mm (01), breaking action goed (50).

* QFE werd veel gebruikt in China en Rusland en is eigenlijk vervangen door QNH.
QFE geeft ook de luchtdruk aan maar zet de hoogte van de landingsbaan op '0', terwijl QNH de werkelijke hoogte van de baan zal aangeven op de hoogtemeter in de cockpit.


Ik hoop dat het nu meer duidelijkheid geeft...

Grt,
Eric
User avatar
Richard from Rotterdam
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2654
Joined: 09 Aug 2004, 12:38

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Richard from Rotterdam »

Gekke vraag misschien, maar ik lees hier meerdere malen "Breaking Action". Wat wordt daarmee bedoeld? Of is het "Braking Action", maar dan verkeerd gespeld?
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by skycruiser »

Richard from Rotterdam wrote:Of is het "Braking Action", maar dan verkeerd gespeld?
Ja inderdaad... verkeerde spelling dus.
User avatar
marcel32us
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 999
Joined: 10 Feb 2005, 11:50
Type of spotter: Alles wat vliegt, als er maar een motor aan zit.
Subscriber Scramble: marcel32us
Location: Nieuwegein
Contact:

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by marcel32us »

skycruiser wrote:
Mark B. wrote: * QFE werd veel gebruikt in China en Rusland en is eigenlijk vervangen door QNH.
QFE geeft ook de luchtdruk aan maar zet de hoogte van de landingsbaan op '0', terwijl QNH de werkelijke hoogte van de baan zal aangeven op de hoogtemeter in de cockpit.[/i]
Nog duidelijker als je erbij zet dat QNH het 0-punt op zeeniveau zet en QFE op baanniveau. Het voordeel van QFE is dat je moet landen als je hoogtemeter 0 aangeeft (logisch), het nadeel is dat het voor ieder vliegveld, mogelijk zelfs voor iedere baan anders kan zijn. QFE geeft ook geen directe relatie met hoogtes van andere objecten (bergen enzo) in de omgeving van het vliegveld, die moet je dan weer berekenen. Als alle hoogtes op je kaart (ouderwets concept: Google-maps, maar dan uitgeprint) ten opzichte van zeeniveau staan, weet je met QNH meteen of je er overheen kan ;-)

Toen ik op RAF Shawbury in Engeland mijn ATC-opleiding volgde (1989) werd ook daar nog QFE gebruikt, is dat sindsdien veranderd?

Marcel
Post Reply

Return to “'t Praethuys”