Verkeerde take-off op Amsterdam

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2710
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Flyboy »

cHabu wrote:Ik kan me alleen niet voorstellen dat je op een taxibaan omhoog gaat.
Dan kan ik me dan weer prima voorstellen. Ben zelf sportvlieger (en dus een hele andere catagorie) en het valt me op dat de taxibanen op grote velden soms breder en beter zijn dan menig runway elders. De meeste mensen hebben Schiphol als referentiekader, een piloot ziet veel meer velden en heeft dus ook een breder referentiekader.

Qua vliegen kan je dus prima van een taxibaan omhoog, landen kan anders zijn ivm de dikte (zeg maar ivm de aslast) van het beton/asfalt. Ik weet dat er op andere (gecontroleerde) velden in het verleden wel eens bewust (bijvoorbeeld als een van de wielen niet gelocked is) op de "parralel-baan" geland is. Dat voorkom dan schade aan de hoofdbaan, en je heb zo'n kist(je) liever niet je hoofdbaan blokkeren.

Ook zelf heb ik wel eens op het punt gestaan om van de verkeerde baan omhoog te gaan bijvoorbeeld omdat je zelf overtuigd bent dat het juist is (mind-set). Of bijvoorbeeld dat de instructeur een zekering trekt van een instrument en je bent er heilig van overtuigd dat de naald goed staat, alleen al omdat je verwacht dat ie goed staat (ook mindset).

Al met al allerlei redenen die aangeven dat het goed is dat er een onderzoek is die de feiten op tafel leggen (waarheidsvinding) en dat er zeker niet met zwarte pieten gestrooid gaat worden trouwens, die verwacht ik pas weer over een maand of negen in het land)

I rest my case...
User avatar
MainPower
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 514
Joined: 24 Jun 2004, 18:50
Location: Zaanstad
Contact:

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by MainPower »

Is het ook niet zo dat je een totaal andere verlichting hebt op de taxibaan t.o.v. de start- en landingsbaan?
Zeker als het donker is moet dit toch opvallen...

Maar goed, ik ben natuurlijk een leek op dit gebied :-)
En fouten zijn menselijk, maar volgens mij is hier op meerdere punten wat fout gegaan.
User avatar
Melchior Timmers
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1587
Joined: 13 May 2006, 18:06
Subscriber Scramble: Melchior Timmers
Location: Soest
Contact:

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Melchior Timmers »

'interessant' voorval waarbij gelukkig geen letsel o.i.d. is ontstaan. Zoals met de meeste incidenten in de luchtvaart zal er wel een samenloop van omstandigheden zijn die dit veroorzaakt hebben. (sneeuw, schemering ,slecht geslapen e.d.).
Wat ik wel opmerkelijk vind is dat (na mijn ervaring in meevliegen in de cockpit) voor het opdraaien van de baan, de beide heren conformeren welke baan ze opdraaien en of deze vrij is (before take-off checklist?) en dat de borden welke aangeven welke baan het is tussen de taxi track en de runway staan. Je moet dus voorbij dit bord zijn om op de baan te komen. Beetje vreemd dat je dan voor dit bord de 'runway' op draait.

Maar nogmaals, er komt vast een verklaarbare reden naar boven en bovenstaande verhaal is alleen de opmerking van een leek.

Groeten,
Melchior Timmers
Editor Scramble Magazine
-----------------------------------------
PO Box 75545
1118 ZN Schiphol
The Netherlands
E-mail: melchior.timmers@scramble.nl
Internet: http://www.scramble.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Henk Voortwijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3590
Joined: 13 Jan 2004, 20:56
Type of spotter: Radio monitoring
Subscriber Scramble: Henk Voortwijs
Location: Vogelwaarde, The Netherlands
Contact:

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Henk Voortwijs »

VNV wacht onderzoek rond take-off van taxibaan af

12-02-2010

SCHIPHOL - De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) wacht het onderzoek af naar het incident van woensdag toen een KLM-toestel vanaf een taxibaan startte in plaats vanaf de startbaan. Dat heeft president Evert van Zwol van de VNV vrijdag (12 februari) gezegd. Hij weet niet waarom de Boeing 737 de taxibaan gebruikte voor de start. Op het moment van de start sneeuwde het.

“We moeten het onderzoek afwachten. Ik ga niet speculeren”, aldus Van Zwol. Volgens hem is het incident niet uniek. “Als je het wereldwijd bekijkt, zijn dit incidenten die vaker voorkomen.”

De Onderzoeksraad voor Veiligheid is inmiddels begonnen met het onderzoek. De uitkomst hiervan kan nog wel enkele maanden duren, aldus een woordvoerder vrijdag. Volgens hem was er sprake van een ‘ernstig incident’. “Er had een ander toestel of een auto kunnen rijden.”

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=33777" onclick="window.open(this.href);return false;

EN:

KLM-toestel stijgt op van taxibaan Schiphol

12-02-2010

SCHIPHOL - Op Schiphol is woensdagavond een toestel van de KLM opgestegen vanaf een taxibaan parallel aan de startbaan in plaats vanaf de startbaan zelf. Dat hebben de luchthaven, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en de luchtvaartmaatschappij laten weten. Het vliegtuig vertrok vervolgens zonder problemen "maar niet volgens de procedures", aldus de drie organisaties donderdag (11 februari).

Het ging om een Boeing 737 van de KLM die vanaf de Zwanenburgbaan richting het noorden had moeten opstijgen. In plaats daarvan gaf de gezagvoerder op de taxibaan gas en steeg het toestel van daar op. Wat er precies verkeerd is gegaan, is niet duidelijk. De fout werd gemaakt aan het begin van de avond na zonsondergang. De drie betrokken organisaties doen verder geen mededelingen, zo lieten zij donderdag weten.

Het incident is aangemeld bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid die inmiddels met een onderzoek is begonnen naar wat een woordvoerder een "runway incursion" noemt. "Dit is een ernstig incident", aldus een woordvoerder van de raad. "Op zichzelf is het goed afgelopen maar dit moet onderzocht worden." Onderzoekers van de raad zijn donderdagochtend op de luchthaven aan de slag gegaan. Over de resultaten daarvan kon de zegsman nog niets zeggen.

Een woordvoerster van Schiphol wilde donderdag niet zeggen welke bestemming het vliegtuig had. Ook het tijdstip waarop het toestel het luchtruim koos is niet bekendgemaakt.

De Verenging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) noemt de sneeuw van woensdag als mogelijke boosdoener maar weet verder niet wat de oorzaak van de vergissing kan zijn geweest. "Dat het kan, is duidelijk want het is gebeurd. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling," zegt president Evert van Zwol van de vereniging. "Het is op zich een breed stuk asfalt. Ik weet niet waardoor collega's deze vergissing hebben gemaakt. Misschien de sneeuw, een afleiding, maar dat is speculatie."

Of Schiphol aan een potentieel groot ongeval is ontsnapt, kon Van Zwol niet zeggen. "Bij het starten kijken we toch altijd of er iets op de baan is. Dat er niets te zien was, heeft wellicht ook meegespeeld bij de gedachte dat ze goed zaten."

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=33768" onclick="window.open(this.href);return false;
UBC760XLT;UBC780XLT;UBC3500XLT;UBC9000XLT;SANGEAN/ATS-909X
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by ehusmann »

Melchior Timmers wrote:Wat ik wel opmerkelijk vind is dat (na mijn ervaring in meevliegen in de cockpit) voor het opdraaien van de baan, de beide heren conformeren welke baan ze opdraaien en of deze vrij is (before take-off checklist?) en dat de borden welke aangeven welke baan het is tussen de taxi track en de runway staan. Je moet dus voorbij dit bord zijn om op de baan te komen. Beetje vreemd dat je dan voor dit bord de 'runway' op draait.
Ik was niet in Nederland ten tijde van het incident, dus geen idee of sneeuw ermee te maken kan hebben gehad. Maar afgelopen zondag in Hamburg wel gezien hoe die borden mogelijk onleesbaar kunnen worden. Door (eerdere) sneeuwval waren sommige borden daar deels bedekt met sneeuw. De meeste waren sneeuwvrij, maar sommige waren zeer moeilijk leesbaar. Nu kan ik me voorstellen dat de borden bij sneeuw wel zsm sneeuwvrij gemaakt zullen worden, maar tijdens sneeuwval, zeker bij sterke wind, kan dat toch wel lastiger worden.

Maar goed, de waarheid kan natuurlijk wel weer heeeel anders zijn.

Erwin
User avatar
Weasel21
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 31
Joined: 21 Dec 2007, 07:42
Type of spotter: F3
Location: Amsterdam
Contact:

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Weasel21 »

ter info:
DE meteo gegevens zoals gegeven op desbetreffende dag en tijd.

Eham 101925z 03015kt 350v050 9999 Few012 Sct016 Bkn040 M01/m03 Q1014
R06/////95 Tempo 6000 -sn

KLM lists KL1369's scheduled departure time as 20:20 and the spokesman
says the incident took place at 20:36.
Amsterdam Schiphol would have been in darkness at this time.
Meteorological data from the airport shows good visibility and weather
conditions at the time.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by ehusmann »

Weasel21 wrote:Eham 101925z 03015kt 350v050 9999 Few012 Sct016 Bkn040 M01/m03 Q1014
R06/////95 Tempo 6000 -sn
En in normale mensen taal betekent dat..... :please!:

Erwin
User avatar
Weasel21
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 31
Joined: 21 Dec 2007, 07:42
Type of spotter: F3
Location: Amsterdam
Contact:

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Weasel21 »

Hallo Erwin,

Piloten en ATC zijn ook gewoon mensen hoor :D
In het kort was het rond de tijd van vertrek goed zicht over de baan.
Omhet compleet te leren lezen raad ik je http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_ve ... OMETAR.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
aan.
Als je een paar keer goed luistert naar een metar zoals bv op EHAM (schiphol) heb je het vrij snel door.

Enjoy want ik ga ook weer snel door :eating:
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3362
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by pjotrtje »

ehusmann wrote:En in normale mensen taal betekent dat.....
zie http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_ve ... /METAR.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_ve ... _NOV08.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; voor de precieze uitleg. Vooral de laatste is van belang inzake de R06/////95 groep.
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by skycruiser »

pjotrtje wrote:Vooral de laatste is van belang inzake de R06/////95 groep
Dat laatste is niet van belang bij dit voorval.

R06/////95 heeft te maken met de 'breaking action' op landingsbaan 06 en '95' geeft aan dat deze goed was.

Eric
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11210
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Key »

ehusmann wrote:En in normale mensen taal betekent dat.....
Aangezien ik als betrekkelijk gewoon mens deze abracadabra (want normale mensentaal is het zeker niet!) redelijk kan doorgronden, zal ik je de puzzel besparen ;)
Het weer van Schiphol, 19:25UTC op de 10e. Wind 030°/15kts, variabel tussen 350° en 050°. Zicht 10km, wolkenflarden op 1200ft, verspreide bewolking op 1600ft en een gebroken wolkendek op 4000ft. Temperatuur -1, dauwpunt -3, druk op zeeniveau 1014hPa. Baan 06 iets niet bekend? breaking action good. Zicht 6km in lichte sneeuw.

Erik

Edit: beetje simultaanposten hier, maar samen komen we er wel uit. 8)
What four words, Jimmy!?!
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by ehusmann »

He he, dat geeft inderdaad iets meer inzicht. Ook bedankt voor de beschrijvingen trouwens, hoewel me die inderdaad wel iets meer tijd gaan kosten om te doorgronden.....

Erwin
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1543
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Coati »

Key wrote:Het weer van Schiphol, 19:25UTC op de 10e. Wind 030°/15kts, variabel tussen 350° en 050°. Zicht 10km, wolkenflarden op 1200ft, verspreide bewolking op 1600ft en een gebroken wolkendek op 4000ft. Temperatuur -1, dauwpunt -3, druk op zeeniveau 1014hPa. Baan 06 iets niet bekend? breaking action good. Zicht 6km in lichte sneeuw.
Kleine correctie: 9999 is zicht >10km (niet precies 10 km)

Joost
create your own database with www.spottingmode.com
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11210
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by Key »

Het betekent inderdaad 10km of meer, dank voor de aanvulling. Het wordt wel uitgezonden als "ten kilometers", zoals in veel landen gebruikelijk is: een hoge waarde als grens, daarboven is het niet meer van belang voor de operatie (op Schiphol, in dit geval).

Erik
What four words, Jimmy!?!
User avatar
United 777
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 435
Joined: 15 Oct 2004, 20:59
Subscriber Scramble: United 777
Location: Sneek

Re: Verkeerde take-off op Amsterdam

Post by United 777 »

ErikFB wrote:Blijf ik alleen met de vraag zitten waarom niemand heeft gezien dat het toestel op de verkeerde baan zat gezien de huidige lay-out van de taxiways zou dat toch hebben moeten opvallen ( zeker vlak na zonsondergang)
De zon was al bijna drie uur onder.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”