Live chat functie in het Scramble forum

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Live chat functie in het Scramble forum

Post by Iwan Bogels »

Hi guys,

Sommige forums hebben een live chat-functie voor lezers die online zijn. Deze heb ik hier op het Scramble forum nog niet ontdekt. Heb ik iets over het hoofd gezien ? En anders, is zoiets aan dit forum toe te voegen ??

Ik zie namelijk wel eens gebruikers online staan (onderin de forums is te zien wie er aan het browsen zijn) en zou zo nu en dan wel eens even live contact willen maken om iets te bespreken.

Kan dat ?

Groetjes,
Iwan
Fox2 - for everything about low flying in Wales........and more !!

Image
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11210
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Live chat functie in het Scramble forum

Post by Key »

Yo Iwan, ff een soort algemeen antwoord.

Er is heel veel wat zou kunnen, leuk zijn, anderen wel hebben, enz. Slechts een deel daarvan bieden wij hier. De redenen dat er niet meer is lopen uiteen van technische beperkingen, tot know-how bij ons, tot tijd bij ons, tot misschien wel zin bij ons. ;)
Hoewel het vragen naar 'meer' natuurlijk uit enthousiasme komt en tot meer daarvan kan leiden, bestaat ook de kans dat bij dit soor openbare vragen wij in de positie komen waar we ons lijken te moeten verontschuldigen of verdedigen. Dat wil ik voorkomen.

Ik kan op jouw bovenstaande vraag botweg antwoorden 'is er niet en zijn we ook niet van plan' maar dan komt dat misschien als onwil over. Ik kan uit gaan zoeken wat de implicaties zijn van zo'n extensie, of Hans daar al naar gekeken heeft enz. en dan een gefundeerd antwoord geven over pro's en con's. Dat kost weer tijd, en een opvolgende discussie misschien nog meer. Ik kan ook gewoon niet reageren, maar dan lijken we misschien niet geïnteresseerd.

Het feit in dit geval is dat ik persoonlijk nog nooit over die functie nagedacht heb. Ik heb wel deze week alweer een uur of dertig (30) in Scramble-gerelateerde zaken zitten. Ik sta dus niet te popelen om ook hier weer over na te gaan denken. Ik denk dat dat voor een groot deel van de redactie geldt. Waar we van onszelf dus vinden dat we beloftes zeker na moeten komen hopen we ook op begrip voor het niet doen van bepaalde dingen.

Een lang algemeen verhaal dus, opgehangen aan een simpele vraag. Ik hoop dat duidelijk is wat ik bedoel. Het is ook geen 'mededeling' dat die functie er niet komt, misschien heeft een ander er wel zin in. Maar ik laat bij deze even verstek gaan!


Grrrrrtz,
Erik

Edit: het zou anders zijn wanneer zich bij ons een nieuwe Admin voor het Message Board zou melden. Maar dat moet dan wel iemand zijn die jarenlang, elke week, tijd in dit forum gaat steken, die de technische zaken bijhoudt, communiceert met de rest van de redactie en zin heeft om zich aan alle Scramble-afspraken te houden. Momenteel is dit forum 'gewoon iets wat we erbij doen'. 8)
What four words, Jimmy!?!
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Re: Live chat functie in het Scramble forum

Post by Iwan Bogels »

Hi Erik,

Helmaal duidelijk, en vooral ook begrijpelijk......je hoeft mij niet te vertellen hoeveel kostbare vrije tijd je kwijt kunt in Scramble. ;-)

Maar wie weet zijn er nog lezers die graag een duurzame bijdrage willen leveren.

Groetjes,
Iwan
Fox2 - for everything about low flying in Wales........and more !!

Image
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11210
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Live chat functie in het Scramble forum

Post by Key »

Hehe, thx mate 8)

Overigens kan iedereen wel MSN enz. aan het profiel hangen, dat schept ook mogelijkheden!
What four words, Jimmy!?!
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Re: Live chat functie in het Scramble forum

Post by Iwan Bogels »

Ja, da's ten dele waar, maar.....

A. Heb ik geen zin om 38.412 Scramble forum leden in m'n MSN te plaatsen
B. Niet iedereen die op Scramble leest is tegelijkertijd op MSN aanwezig

Maar goed, ik snap wel waar je heen wilt.

Ciao,
Iwan
Fox2 - for everything about low flying in Wales........and more !!

Image
User avatar
RogierV
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 682
Joined: 07 Sep 2002, 11:55
Location: Delluf
Contact:

Re: Live chat functie in het Scramble forum

Post by RogierV »

Als je een PM verstuurt aan iemand die online is dan heb je vrij grote kans dat hij/zij deze meteen leest en een reactie terugstuurt. :idea:
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11210
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Live chat functie in het Scramble forum

Post by Key »

Allemaal valide punten van jullie!

Erik
What four words, Jimmy!?!
User avatar
Hans
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4047
Joined: 24 Aug 2002, 11:07
Type of spotter: S5 - Military & Civil
Subscriber Scramble: Yep
Location: The Net
Contact:

Re: Live chat functie in het Scramble forum

Post by Hans »

Hoi,

Wat voor chat box zou je dan willen? Een één-op-één chat mogelijkheid, of een zogenaamde shoutbox?

En ik zou eens moeten kijken of iemand al zo'n chat functie heeft ontwikkeld. Als dat zo is, dan is dat relatief makkelijk om dat hier ook te integreren.
Maar ja, dan nog ga ik dat niet doen als alleen Mijnheer Iwan dat wel leuk zou vinden, dus gelijk maar de vraag of er meer mensen zijn die dat willen.
Realiseer dan wel dat ik andere zaken, die misschien meer prioriteit hebben, moet gaan opschuiven ;-)

gr
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Live chat functie in het Scramble forum

Post by ehusmann »

Hans wrote:Maar ja, dan nog ga ik dat niet doen als alleen Mijnheer Iwan dat wel leuk zou vinden, dus gelijk maar de vraag of er meer mensen zijn die dat willen.
Om eerlijk te zijn zie ik de meerwaarde er niet van. Dus van mij hoeft het niet.
Iwan Bogels wrote:Ik zie namelijk wel eens gebruikers online staan (onderin de forums is te zien wie er aan het browsen zijn) en zou zo nu en dan wel eens even live contact willen maken om iets te bespreken.
Dan kan je ze ook een PM sturen. Als je ziet dat ze online zijn, zijn ze dus ingelogd en kunnen ze dus ook meteen zien dat ze een PM hebben gekregen. Ik wel vaker heen en weer ge-pmed met mensen en dat is al bijna chatten. Wil je het vaker dan heb je er weer MSN voor zoals al eerder gezegd.

Erwin
User avatar
Henk Voortwijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3590
Joined: 13 Jan 2004, 20:56
Type of spotter: Radio monitoring
Subscriber Scramble: Henk Voortwijs
Location: Vogelwaarde, The Netherlands
Contact:

Re: Live chat functie in het Scramble forum

Post by Henk Voortwijs »

Voor mij persoonlijk hoeft zo'n chatfunctie ook niet zo. Ik ben tevreden met de PM functie. En eventueel is via die weg ook het uitwisselen van elkaars emailadres mogelijk, toch? Heb ik in ieder geval al wel een paar keer gedaan. En wat betreft MSN e.d.: je bepaalt zelf wie je aan je lijst toevoegt; dat hoeven echt niet alle forum bezoekers te zijn.

:)
UBC760XLT;UBC780XLT;UBC3500XLT;UBC9000XLT;SANGEAN/ATS-909X
User avatar
nilsko
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1396
Joined: 06 Sep 2002, 14:53
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: No
Location: Doorn
Contact:

Re: Live chat functie in het Scramble forum

Post by nilsko »

Op zich zou ik het wel een leuke functie vinden, maar ik heb wat ervaring met IRC uit een grijs Internet verleden en dan is het wel belangrijk dat er enige mate van moderatie mogelijk is om getroll (IRC-slang) en dergelijke tegen te gaan. Een chat-functionaliteit ondersteunt ook de mogelijkheid om 'private' te gaan, dus dat verlies je in principe niet.
Het is leuke functionaliteit, maar kan wel snel verzanden in allerlei onzin met weinig echte meerwaarde. Ook heb je standaard geen historische functie waarmee je later info kan terugzoeken. Dat kan nu in het forum natuurlijk wel.

Ik zie een dergelijke functie eigenlijk alleen als een extra "Praethuys" functie.
Brian
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 937
Joined: 23 Sep 2002, 00:02
Type of spotter: Een die naar vliegtuigen kiekt
Location: EHTW

Re: Live chat functie in het Scramble forum

Post by Brian »

Misschien iets als dit?

http://startrekguide.com/community/view ... x+chat+mod" onclick="window.open(this.href);return false;

of deze

http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... 0#p1109014" onclick="window.open(this.href);return false;

:|O: :coffee:
User avatar
DJdeRidder
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1831
Joined: 12 Mar 2004, 15:24
Type of spotter: F4 Mil
Subscriber Scramble: DJdeRidder
Location: Maarssen
Contact:

Re: Live chat functie in het Scramble forum

Post by DJdeRidder »

Genoeg keuze uit chatboxen voor phpBB forums op http://www.phpbbhacks.com/category/38/" onclick="window.open(this.href);return false; , maar welke nou de beste is.. :?:

Ik ben op zich wel voor, maar voordat we zeven pagina's met voors en tegens hebben, kan iemand misschien een poll aanmaken? Weet niet of Iwan dat als topic-starter nog kan?
Check Out My New FLIGHT Coffee Table Book
User avatar
Hans
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4047
Joined: 24 Aug 2002, 11:07
Type of spotter: S5 - Military & Civil
Subscriber Scramble: Yep
Location: The Net
Contact:

Re: Live chat functie in het Scramble forum

Post by Hans »

Heren,

Bedank voor het meedenken, maaaaar.....
Is nog in Beta fase, en daar gaat mijn voorkeur niet naar uit ;-)
Is voor versie 2.0.x van PHPBB (de software van dit message board). Wij draaien hier al versie 3.0.x, en MOD's voor v2 zijn niet geschikt voor v3.
DJdeRidder wrote:Genoeg keuze uit chatboxen voor phpBB forums op http://www.phpbbhacks.com/category/38/" onclick="window.open(this.href);return false; , maar welke nou de beste is
Geen van alle, ook deze zijn namelijk allemaal voor v2.

Gr

Hans
Hans Rolink
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1567
Joined: 07 Sep 2002, 22:53
Type of spotter: F4.5
Subscriber Scramble: Hans Rolink
Location: The North of the Netherlands
Contact:

Re: Live chat functie in het Scramble forum

Post by Hans Rolink »

Op Fence Check heeft een aantal jaren geleden een chatfunctie ooit eens bestaan. Ik geloof dat het de eerste avond storm liep vanwege de nieuwigheid, daarna nooit meer iets van gehoord.
Ik vrees dat het hier net zo zal gaan, met name in stille wintermaanden. Rond evenementen als en KLU open dag of andere drukke dagen wordt het misschien tijdelijk een andere zaak.

Hans.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”