Hoe voorkom ik teveel reflectie op een witte kist?

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
Erik_7Xi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1040
Joined: 14 Jun 2003, 23:17
Location: Wellington, NZ

Post by Erik_7Xi »

Anders gewoon 2/3 of een hele stop onder belichten - als je RAW schiet kan je dit beter corrigeren. Ik zou anders gewoon mijn lichtmeting down op het lichtere beton voor de kist (niet dat donkere onder de kist) - en die waarden gebruiken ipv de meting op de kist zelf.
User avatar
Aviaphotos
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2039
Joined: 30 Jul 2004, 20:53
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: No
Contact:

Post by Aviaphotos »

De EOS350D heeft drie lichtmeetmodi:

- evaluatieve lichtmeting
- deelmeting
- gemiddelde meting met nadruk op het midden

Standaard staat deze instelling op "evaluatieve lichtmeting". Sinds ik hem op "gemiddelde meting" heb staan, heb ik minder overbelichte plaatjes (vooral bij witte toestellen).

Image

Groeten,

Pim
Pim Hesse Photography - http://www.pimhesse.com
User avatar
gunslinger
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 74
Joined: 26 Jan 2004, 23:44

Post by gunslinger »

Ik zou bij de instellingen voor de belichting de camera instellen op deelmeting. Dit kan wellicht een deel van je probleem wegnemen. Je herkent het in het venstertje van je camera aan dit icoontje--> []

Je sluiter gaat hier wat mee omlaag tov spotmeting ( [o] ), maar komt je belichting ten goede.
puntmuts
Posts: 11
Joined: 16 Jun 2005, 11:39

Post by puntmuts »

Je kunt ook de optie "auto-bracketing" gebruiken (alhoewel ik niet weet of deze op de eos-350 zit), indien je niet zeker bent van je belichting met contrast rijke voorgrond/achtergrond. In een keer drie platen schieten met bijv. -0.3EV - 0EV - +0.3EV (of meer naar keuze).
User avatar
Tom Tiger
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 608
Joined: 28 Jul 2006, 08:18
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: tom tiger
Location: Netherlands, NH, Zaandam
Contact:

Post by Tom Tiger »

Yep, dat gebruik ik ook af en toe als ik niet zeker ben, autobracketing zit op de 300D en ik ben er vrij zeker van (99 procent) dat dit ook op de 350D en 400D zit. Makkelijk te doen en als je daarna nog een keer histogram controleert (dacht dat dit ook op een 350 zat) dan zou er een goed beeld tussen moeten zitten. :-)
" You Live by the Code, You Die by the Code. "

All my Photos on Flickr
User avatar
marcel32us
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 999
Joined: 10 Feb 2005, 11:50
Type of spotter: Alles wat vliegt, als er maar een motor aan zit.
Subscriber Scramble: marcel32us
Location: Nieuwegein
Contact:

Grote dank voor alle tips.

Post by marcel32us »

Ik had 'm gelukkig al in RAW geschoten, en heb nu Lightroom geinstaleerd (en gebruikt) met het volgende resultaat:

Image
Niet slecht voor een eerste poging toch...?...?.

En voor de volledigheid nog even het origineel eronder:

Image
Post Reply

Return to “Photography”